آخرین مقالات

الگوریتم گوگل چیست

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. الگوریتم گوگل چیست

الگوریتم جستجوی گوگل یک سیستم پیچیده است که به گوگل اجازه می‌دهد مرتبط‌ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا، رتبه بندی و به کاربر نمایش دهند. به طور دقیق، کل سیستم رتبه‌بندی از الگوریتم‌های مختلفی تشکیل شده است که فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر می‌گیرند.

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟
الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

فاکتورهای زیادی وجود دارندکه چگونگی عملکرد گوگل به آنها بستگی دارد. در اینجا به مرور پنج فاکتور اصلی (که به طور رسمی توسط گوگل ذکر شده است) می‌پردازیم:

  1. معنای عبارت جستجو شده

گوگل برای اینکه بتواند نتایج مرتبط را نشان دهد. باید بفهمد که کاربر به دنبال چه چیزی است و هدف او از جستجو چیست. گوگل باید موارد مختلف را درک و ارزیابی کند:

  • معنی عبارت جستجو شده
  • قصد جستجو در پشت عبارت جستجو شده
  • پیدا کردن محتوای جدید
  1. ارتباط صفحات

ثانیا ، موتور جستجو باید پیدا کند که چه صفحاتی مربوط به جستجوی عبارت جستجو شده توسط کاربر است. به عبارت دیگر  برای یافتن صفحاتی که به بهترین شکل ممکن به پرسش جستجوی کاربر پاسخ می‌دهند. این کار را با خزیدن و ایندکس کردن منظم همه وب‌سایت‌ها در اینترنت و تجزیه و تحلیل محتوای آنها انجام می‌دهد.

  1. کیفیت محتوا

به احتمال زیاد میلیون‌ها صفحه برای هر عبارت جستجوی شده  وجود دارد. بنابراین گوگل باید صفحاتی را که محتوای با کیفیت ارائه می‌دهند اولویت‌بندی می‌کند و نمایش می‌دهد.

  1. قابلیت استفاده از صفحات

اکنون که گوگل ارتباط و کیفیت محتوا را پوشش داده است، باید مطمئن شوند که وب‌سایت از قابلیت استفاده و کاربرپسندی خوبی برخوردار است. که شامل عوامل فنی زیر می‌باشد:

  • پاسخگویی صفحه
  • ریسپانسیو بودن پیج
  • سرعت صفحه
  • امنیت وب‌سایت
  1. متن و تنظیمات سئو

آخرین و نه مهم‌ترین، نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر شرایط فردی و تنظیمات کاربر است. شامل مواردی مانند:

  • مکان کاربر
  • تاریخچه جستجوها
  • تنظیمات جستجو

به روزرسانی‌های بی‌شماری از الگوریتم‌های گوگل که در دهه گذشته ارائه شده است، در اینجا مواردی وجود دارد که سئو را برای همیشه تحت تأثیر قرار داده است. گوگل ادعا می‌کند که الگوریتم جستجوی خود را چندین هزار بار در سال به روز می‌کند. در بیشتر موارد این بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل بسیار کوچک هستند که نمی‌توان آنها را متوجه شد. اما هر چند وقت یکبار گوگل چنان تغییرات اساسی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود برای همیشه تاثیر اساسی روی سئو داشته باشد.

معرفی 8 تا از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل

معرفی 9 تا از مهم‌ترین الگوریتم گوگل
معرفی 9 تا از مهم‌ترین الگوریتم گوگل

در این مقاله در مورد چرایی معرفی این به روزرسانی‌ها، نحوه کارکرد آنها و تغییراتی که باید در استراتژی‌های SEO خود در پاسخ ایجاد کنیم، بررسی خواهیم کرد.

  1. الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا

در اوایل سال 2011، گوگل الگوریتم پاندا را راه‌اندازی کرد، یک الگوریتمی که نتایج جستجو وب‌سایت‌هایی با محتوای کم و بی‌کیفیت را فیلتر می‌کرد. بروزرسانی الگوریتم پاندا به اصطلاح “نمره کیفیت” را به صفحات وب اختصاص می‌دهد. سپس از این امتیاز به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می شود. در ابتدا، تأثیرات پاندا کم بود ، اما در ژانویه 2016 برای همیشه در الگوریتم اصلی گوگل گنجانیده شد.

این آغاز یک سری بررسی‌های عمده کنترل کیفیت بود. الگوریتم پاندا صفحات نتایج جستجو (SERP) را از محتوای بی‌کیفیت و ضعیف محروم کرده و باعث شد وب سایت‌های با کیفیت بالاتر به بالاترین سطح برسند.

یکی از اهداف اصلی گوگل با الگوریتم پاندا از بین بردن “مزاع تولید محتوا” بود. این‌ها سایت‌هایی هستند که محتوای بی‌کیفیت را که صرفاً به دلیل حجم زیاد کپی، درجه‌بندی می‌کنند، از بین می‌برند. گوگل همیشه در تلاش است تا نتایج باکیفیت بالا برای کاربران خود نمایش دهد و یک تجربه کاربری مطلوب برای کاربران ارائه دهد.

  1. الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن

گوگل الگوریتم پاندا را برای اولین بار در آوریل 2012 اعلام کرد. هدف الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق اسپم و با استفاده از تکنیک‌های کلا سیاه از جمله تکنیک‌های ایجاد بک لینک‌های غیرطبیعی، خرید بک لینک‌ها فیک، مزرعه بک لینک‌ها و PBN ها در نتایج جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنند.

  1. الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار

گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را در سپتامبر 2013 اعلام کرد. الگوریتم مرغ‌مگس‌خوار به گوگل کمک می‌کند تا سوالاتی را که کاربران جستجو می‌کنند را بهتر درک و تفسیر کند و نتایجی مطابق با هدف جستجوی کاربر ارائه دهد. گوگل با استفاده از مرغ‌مگس‌خوار، به معنی هر کلمه در عبارت جستجوشده توجه می‌کند، از درک صحیح عبارت جستجوشده مطمئن می‌شود و سپس صفحاتی را که با معنی عبارت جستجوشده مطابقت دارند، به کاربر معرفی می‌کند. بنابراین هدف گوگل بهتر کردن کیفیت نتایج جستجوشده است و نه صفحاتی که تنها چند کلمه مشابه دارند.

  1. الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین

گوگل الگوریتم  رنک‌برین را در اکتبر 2015 اعلام کرد. الگوریتم رنک‌برین شبیه الگوریتم مرغ‌مگس‌خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است، در الگوریتم رنک‌برین گوگل از یک سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشینی به نام “RankBrain” استفاده می‌کند تا بتواند نتایج جستجو را مرتب کند. الگوریتم رنک‌برین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت می‌کند و به تفسیر معنای کلمات می‌پردازد. هدف این الگوریتم نمایش نتایج جستجو براساس بررسی رفتار کاربر، شناخت الگوی جدید، ارتباط معنا و مفهومی کلمات جستجو است.

  1. الگوریتم برت

الگوریتم برت
الگوریتم برت

یکی از جدیدترین برورسانی‌های گوگل در اکتبر 2019 الگوریتم برت بود. الگوریتم برت نیز نوعی هوش مصنوعی است.  این الگوریتم جدید در ارتباط با محتوا است. گوگل گفت الگوریتم برت به درک بهتر تفاوت‌های ظریف و برای بهبود تفکیک کلمات کلیدی ایجاد شد. در واقع گوگل با این الگوریتم می‌خواهد بهتر هدف کلمات جستجو شده توسط کاربران را درک کند تا بتواند جوابی مطابق با پرسش کاربر ارائه دهد.

  1. الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر گوگل در آگوست 2013 برای اولین بار توسط گوگل اعلام شد. این الگوریتم یکی از برزرگ‌ترین تغییراتی را در نتایج جستجوی محلی تاکنون ایجاد کرده است.  الگوریتم کبوتر در سئوی محلی یا لوکال سئو تأثیر زیادی دارد و کسب و کارهای محلی را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. این الگوریتم به  کسب و کارها کمک می‌کند تا مشتری هدف خود را راحت‌تر پیدا کنند.

  1. الگوریتم فرد

الگوریتم فرد
الگوریتم فرد

گوگل الگوریتم فرد را در سال 2017 اعلام کرد. هدف گوگل از ایجاد این الگوریتم مبارزه با تبلیغات بیش از حد، محتوا بی‌کیفت و ضعیف، موانع و مشکلات تجربه کاربری، نمایش تبلیغاتی که باعث فریب کاربران می‌شود، بود. پس از اعلام این الگوریتم توسط گوگل وبسایت‌هایی که دارای ویژگی‌های ذکر شده بودند. پنجاه الی نود درصد افت در رتبه بندی داشتند. این الگوریتم بیشتر سایت‌هایی را مورد هدف قرار می‌داد که کسب درآمد و تبلیغات را بیش از تجربه کاربران در اولویت خود قرار می‌دهند.

  1. الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس

الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس
الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس

الگوریتم رقص گوگل را می‌توان جز الگوریتم‌های جدید و تاثیرگذار بر وبسایت‌های تازه تاسیس دانست. گوگل دنس یکی از تاثیرگذار‌ترین و جدیدترین الگوریتم های گوگل در زمینه ی برقراری عدالت رتبه بندی وبسایت‌هاست. بدون الگوریتم رقص گوگل وبسایت‌های جدید تقریبا هیچ شانسی برای کسب رتبه بهتر نخواهید داشت. این الگوریتم با دوران رقص خود در جستجو های گوگل سعی در شناخت وبسایت‌های تازه تاسیس و با کیفیت دارد.

کلام پایانی

الگوریتم‌های گوگل در واقع پارامترهایی هستند که گوگل و موتورهای جستجو از آن‌ها استفاده می‌کنند تا الویت و رتبه‌بندی سایت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. دانستن نحوه کارکرد الگوریتم‌های گوگل از موارد ضروری یادگیری سئو می‌باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط