آخرین مقالات

تولید محتوای ویروسی چیست و چگونه محتوامون رو ویروسی یا وایرال کنیم؟ + کاربرد

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. تولید محتوای ویروسی چیست...

با توجه به حجم زیاد محتواهای اینترنتی، تلاش شرکت ها برای جلب توجه مخاطبان، یک چالش بزرگ تلقی می شود. برای بسیاری از شرکت ها، بازاریابی ویروسی نوید توجه زیاد مخاطبان را در قبال حداقل هزینه به همراه دارد.

در دهه های گذشته کسب و کارها با استفاده از تبلیغ کلامی (Word Of Mouth)، حیطه فعالیت خود را گسترش می دادند. با این حال، عصر دیجیتال به کسب و کارها فرصت های جدیدی برای برقراری ارتباط با تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه مانند «به اشتراک گذاری» در رسانه های اجتماعی را ارائه می دهد. با بازاریابی ویروسی، محتوا به سرعت از فردی به فرد دیگر مانند یک ویروس پخش می شود و کاربران خود تبدیل به سفیران برند می شوند و به طور مکرر، ویدئوها، تصاویر یا متون میلیون ها بار در فیسبوک، توئیتر و دیگر بلاگ ها اشتراک گذاری می شوند. از این رو و به دلیل اهمیت ویژه تولید محتوای ویروسی تصمیم داریم در این مقاله بیشتر به این مبحث بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تولید محتوای ویروسی چیست؟

تولید محتوای ویروسی چیست؟
تولید محتوای ویروسی چیست؟

محتوای ویروسی اصطلاحی است که برای توصیف محتوایی که به سرعت در اینترنت پخش می شود و توجه زیادی را به خود جلب می کند، مورد استفاده قرار می گیرد. چنین محتوایی غالباً دارای فرمت ویدئویی است، اما متون، تصاویر و اینفوگرافیک ها همگی امکان ویروسی شدن را دارند.

تفاوت محتوای وایرال یا ویروسی با دیگر انواع محتوا در این است که در محتوای ویروسی، تنها لازم است محتوایی تولید کنید که قابل وایرال شدن باشد و پس از آن برای انتشار و به اشتراک گذاری این محتوا دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه ندارید چراکه کاربران آن محتوا به دلایل مشخص اقدام به انتشار محتوای ویروسی می کنند.

نحوه تولید محتوای ویروسی

نحوه تولید محتوای ویروسی
نحوه تولید محتوای ویروسی

بهترین راه برای ایجاد محتوای ویروسی در واقع بسیار ساده است: محتوای زیادی تولید کنید و بازخورد مخاطبان نسبت به هر یک از آن ها را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید چه نوع محتوایی وایرال می شود. تولید محتوا را با استراتژی های مختلف آزمایش کنید، تأثیر آن ها را بررسی کنید و با ایجاد استراتژی هایی که بهترین عملکرد را دارند، محتوای خود را به طور مداوم اصلاح کنید. هرچه محتوای بیشتری تولید کنید، اطلاعات بیشتری به دست می آورید که به شما کمک می کند سریع تر پیشرفت کنید. اگر محتوای شما براساس روند موفقیت آمیز باشد و اگر به اندازه کافی محتوا تولید کنید، به احتمال زیاد بخشی از محتوای شما ویروسی می شود.

انواع محتوای وایرال یا ویروسی

انواع محتوای وایرال یا ویروسی
انواع محتوای وایرال یا ویروسی
  • محتوای فهرست وار: پست های فهرست وار نکات برجسته محتوای شما را نشان می دهند، بنابراین به احتمال زیاد توسط مخاطبان دنبال می شوند. در این نوع از محتوا، خواننده بلافاصله ایده اصلی پست را پیدا می کند و لازم نیست کل پست را مرور کند. از این رو برای خواننده بسیار ارزشمند است زیرا می تواند اطلاعات مورد نیاز را به سرعت به دست آورد.

مثال: 20 راهکار برای بهره وری بیشتر کسب و کار شما در اینترنت!

  • محتوای توضیحی: مطالبی که دستورالعمل های روشنی را برای خوانندگان ارائه می دهند، به صورت آنلاین بسیار دنبال می شوند. این دستورالعمل ها معمولاً می توانند درباره هر چیزی علی الخصوص مراقبت های بهداشتی یا راهنمایی برای انجام کارهای روزانه باشند.

مثال: چگونه در عرض 15 روز 5 کیلوگرم وزن کم کنیم؟

  • محتوا درباره محبوب ترین و بهترین منابع: پیام ها یا اطلاعاتی که خواننده را در مورد بهترین منابع با توجه به نیازهای وی راهنمایی می کند، با سرعت زیادی محبوبیت پیدا می کند. در چنین محتوایی شرح مفصل و مشخصات بهترین منابع ذکر می شود و به خواننده ایده روشنی می دهد تا به راحتی تصمیم بگیرد.

مثال: 10 مکان شگفت انگیز در جهان برای سفر در تعطیلات

  • محتوای تحقیقاتی: اگر تحقیقی انجام داده اید و به نتیجه جالبی رسیده اید، گزارش تحقیق شما می تواند در اینترنت ویروسی شود. برای ارائه محتوای تحقیقاتی می توانید سبکی ساده و در عین حال کنایه آمیز داشته باشید؛ استدلال ها را ارائه دهید و جنبه های بحث برانگیز پشت پرده را در کانون توجه قرار دهید.

مثال: تبعیض نژادی منجر به آشفتگی اجتماعی می شود.

  • محتوای مذهبی: اطلاعات مربوط به مسائل مذهبی نیز به صورت مکرر به صورت آنلاین خوانده می شود. مردم برای یافتن راه حل برای مسائل مختلف از اینترنت استفاده می کنند بنابراین یک محتوای خوب و مطابق با جنبه های مذهبی نیز می تواند به سرعت وایرال شود.

مثال: حقوق زنان – مقایسه آموزه ها در ادیان مختلف

  • محتوای امیدوار کننده: مطالبی که آموزنده هستند و دستورالعمل هایی را به همراه زمان عملکرد به مخاطب می گویند هم به طور گسترده خوانده می شود. مردم دوست دارند از چنین توصیه هایی در اینترنت استفاده کنند چراکه بیشتر اوقات برای آن ها مفید است.

مثال: ساده ترین راه های داشتن یک رابطه خوب در 14 روز

  • محتوای جلب توجه کننده: محتوای جلب توجه کننده با یک تیتر جنجالی توجه خواننده را به سرعت جلب می کند. چنین محتواهایی معمولاً احساسی هستند و می توان به وسیله آن ها احساسات را با زندگی شخصی مخاطبان مرتبط کرد. از این رو، چنین پیام هایی به دست مخاطبان زیادی می رسد.

مثال: دختر جوان برای پیوند قلب به پول احتیاج دارد.

چه نوع محتوایی وایرال یا ویروسی می شود؟

چه نوع محتوایی وایرال می شود؟
چه نوع محتوایی وایرال می شود؟

پیام مثبت یا خوش بینانه ای که از طریق محتوای شما به اشتراک گذاشته می شود، در مقایسه با محتوایی که بر مخاطب تأثیر منفی می گذارد، سریع تر در اینترنت پخش می شود.

محتوای احساسی که مخاطبان آن را به راحتی بپذیرند، برای به اشتراک گذاری آن نیز تلاش می کنند بنابراین احتمال اینکه محتوای بسیار احساسی در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت برسد، بسیار بیشتر است. جنبه احساسی محتوا می تواند منفی، مثبت یا هر دو باشد.

محتوای آموزنده و مرتبط با سرعت بیشتری محبوب می شود؛ به عنوان مثال، اگر اثربخشی دارویی را برای یک بیماری خاص، در محتوای خود به اشتراک بگذارید، این محتوا به سرعت در اینترنت ویروسی می شود. سرعت انتشار نکات و دستورالعمل های مختلف نیز به همین گونه است.

ویژگی های یک محتوای ویروسی یا وایرال (Viral Content) چیست؟

ویژگی های یک محتوای ویروسی یا وایرال (Viral Content)
ویژگی های یک محتوای ویروسی یا وایرال (Viral Content)
  1. مثبت نگری: تلویزیون مملو از واقعیت های شگفت انگیز و اخبار پرشور است که غالباً بر فاجعه ها یکی پس از دیگری تمرکز می کنند. اینترنت به پناهگاه کسانی تبدیل شده است که به دنبال جایگزینی برای رسانه های اصلی هستند. بسیاری از محتواهای وایرال، جدید، هیجان انگیز، مثبت و نشاط آور هستند و برای لحظاتی به کاربران احساس خوبی می دهند؛ این ویژگی باعث می شود کاربران بخواهند شادی را با به اشتراک گذاشتن محتوا برای دوستان و خانواده خود پخش کنند.
  2. شوک آوری: یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه افراد این است که آن ها را شوکه کنید و محتوایی را در اختیار آن ها قرار دهید که از تعجب دهانشان باز بماند. گاهی اوقات، شوک ناشی از تماشای یک کار خارق العاده یا دیدن افرادی است که کاری غیر منتظره انجام می دهند، باعث می شود، مخاطبان محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند تا واکنش مشابهی را در آن ها ایجاد کنند.
  3. برانگیزنده احساسات: محتوای وایرال باید احساسات شدید مخاطبان را برانگیخته کند زیرا القای یک لبخند، کافی نیست – ویروسی شدن یک محتوا به خنده های غیرقابل کنترل نیاز دارد. چنین محتوایی، کاربران را وا می دارد تا احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  4. سودمندی: ویژگی دیگری که در اکثر محتواهای ویروسی یافت می شود، مفید بودن آن ها است. مردم محتوای سودمند را می خوانند و از آن در جنبه های مختلف زندگی، استفاده می کنند. آن ها می توانند از چنین محتوایی برای حل یک مشکل یا یادگیری یک مهارت عملی استفاده کنند. محتوای سودمند لزوماً نباید مطلب پیچیده ای باشد، یک راهنمایی مختصر نیز گاهی می تواند واقعاً مفید باشد.
  5. روحیه دادن: استرس های روزمره زندگی گاهی اوقات طاقت فرسا است و مردم نیاز به افزایش روحیه دارند، محتوای شما چه در قالب ویدئوهای بامزه از گربه های زیبا باشد و چه بخش هایی از ویدیوهای خنده دار، می تواند روحیه کاربران را بهتر کند. این نوع محتوای ویروسی می تواند یک روز دلگیر را به یک روز قابل تحمل تبدیل کند فقط به این دلیل که باعث خنده مردم و کاهش بار فکری آن ها می شود؛ بنابراین می توانید از این طریق به دنبال ایجاد محتوایی الهام بخش برای افزایش احتمال اشتراک گذاری آن باشید.
  6. مشغول کردن: برخی از آگهی ها و مقاله ها به این دلیل مورد استقبال قرار می گیرند که باعث می شوند مردم برای مدتی دست از کارهای دیگر بکشند و فکر کنند. این گونه محتوا اغلب مفاهیم بدیعی را ارائه می دهد که سنت ها را به چالش می کشد و راه جدیدی را پیشنهاد می کند و دیگران را تشویق به پیروی می کند. این نوع محتوا در ذهن باقی می ماند.

اهمیت تولید محتوای وایرال یا ویروسی در چیست؟

اهمیت تولید محتوای وایرال در چیست؟
اهمیت تولید محتوای وایرال در چیست؟
  • کم هزینه است: مشخصه کمپین های ویروسی در این است که کاربران، بخش قابل توجهی از کار را برای برندها و مؤسسات مختلف انجام می دهند و این موضوع هزینه های توزیع را به شدت کاهش می دهد و خرید فضای تبلیغاتی یا رسانه ای را برای کسب و کارها غیرضروری می کند.
    پتانسیل دسترسی بالایی دارد: یک ویدئوی وایرال این قابلیت را دارد که بدون نیاز به سرمایه گذاری مالی یا تلاش زیاد، به طیف وسیعی از مخاطبان دست یابد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک فرد حقیقی می تواند با کمی تلاش محتوای ویروسی تولید کند و حتی در سطح جهان مطرح شود.
  • تحمیلی نیست: در بازاریابی ویروسی، این کاربران هستند که تصمیم به مشارکت و اشتراک گذاری محتوا می گیرند، بنابراین احتمال تحمیلی بودن نام تجاری را کاهش می دهند. به همین دلیل، درک نام تجاری و تعامل کاربران با آن، در مقایسه با انواع معمولی تبلیغات، به طور قابل توجهی بیشتر است.
  • به ساختن نام تجاری شما کمک می کند. اگر خلاقیت داشته باشید می توانید محتوای خود را آنقدر جذاب خلق کنید که کاربران آن را به اشتراک بگذارند و با برند شما ارتباط برقرار کنند. بدون شک این یک ابزار فوق العاده قدرتمند در زمینه شناساندن نام تجاری به مخاطبان و دادن آگاهی به آن ها است.

نکات طلایی برای تولید محتوای وایرال

نکات طلایی برای تولید محتوای وایرال
نکات طلایی برای تولید محتوای وایرال
  • ارتباط برقرار کنید: این مهم ترین عامل در ویروسی شدن محتوا است. افراد محتوا را به اشتراک می گذارند زیرا نویسنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده است.
  • محتوای هدفمند تولید کنید: محتوای شما باید هدف مشخصی داشته باشد. خواه این هدف خنداندن کسی باشد یا آموزش مخاطبان در مورد استراتژی های رسانه های اجتماعی. اگر می خواهید مخاطبان شما پس از دیدن محتوای شما آن را انتشار دهند، باید محتوای شما هدفمند باشد.
  • از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت استفاده کنید: برای جلب توجه مخاطبان و تشویق آن ها برای به اشتراک گذاشتن مطالب شما، باید از تصاویر یا ویدیوهای باکیفیت استفاده کنید.
  • با یک تیتر جذاب، توجه مخاطب را جلب کنید: اولین چیزی که هر کسی توجه می کند تیتر محتوا است. به همین دلیل باید از تیتری استفاده کنید که بلافاصله توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
  • محتوای شخصی تولید کنید: مردم دوست دارند شما را بشناسند حتی اگر از طریق ویدئو یا پست های شما باشد و وقتی با شما آشنا می شوند، شروع به بررسی دقیق سایر محتواهای شما می کنند. با وقتی مردم طرفدار شما می شوند، به احتمال زیاد مطالب شما را به اشتراک می گذارند، بنابراین محتوایی ایجاد کنید که مردم را جذب شما کند.
  • استفاده از فرمت های مختلف: همیشه از یک رویه پیروی نکنید و در خصوص تولید محتوا، خلاقیت داشته باشید.
  • محتوای مثبت تولید کنید: محتوایی ایجاد کنید که زندگی مخاطبان شما را بهبود بخشد یا آن ها را خوشحال کند.
  • از مردم بخواهید محتوای شما را به اشتراک بگذارند: اگر به آن ها یادآوری نکنید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند، آن ها این کار را نخواهند کرد، پس مردم را تشویق کنید مطالب شما را برای دوستانشان ارسال کنند.

نمونه ای از محتوای وایرال یا ویروسی در ایران

نمونه ای از محتوای وایرال در ایران
نمونه ای از محتوای وایرال در ایران

بسیاری از برندها سعی کرده اند که با تولید محتوای ویروسی، نام تجاری خود را در میان مخاطبان جا بیندازند و با کمترین هزینه، به تبلیغ برند خود بپردازند. البته شرکت های بسیاری نیز موفق شده اند که به این مهم دست پیدا کنند ولی یکی از بهترین نمونه ها و موفق ترین ویدیوهای وایرال که در سال های اخیر توانست به راحتی توجه طیف گسترده ای از مخاطبان را به خود جلب کند، ویدیوهای تبلیغی شرکت اسنپ فود است. این ویدیوها با استفاده از جذابیت های بصری و نمایش تصویر بدیع و استفاده از ترانه و موزیک سرگرم کننده و جذاب، نه تنها به خاطر تبلیغ امکان استفاده از سرویس آنلاین سفارش غذا، بلکه به دلیل برخورداری از جذابیت های تصویری، خیلی زود وایرال شد.

نمونه محتوای وایرال شده کرم ببک

نمونه محتوای ویدئویی ویروسی یا وایرال شده ایران رادیاتور

بهترین روش ها برای جلب اعتماد مخاطبان به محتوای ویروسی

بهترین روش ها برای جلب اعتماد مخاطبان به محتوای ویروسی
بهترین روش ها برای جلب اعتماد مخاطبان به محتوای ویروسی

یکی از اهداف اصلی بازاریابی محتوای ویروسی این است که محتوای مناسب و ارزشمندی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید و همان طورکه به عنوان یک منبع معتبر برای خود شهرتی دست و پا می کنید، اعتماد و وفاداری مخاطبان را هم به دست بیاورید یا افزایش دهید.

اگر قصد جلب اعتماد مخاطبان را دارید، بهتر است از روش هایی که در ادامه آمده است، غافل نشوید:

محتوای رایگان (ارزشمند) ایجاد کنید.

اگر شما پست های آموزشی، نکات و ترفندهای سودمند و ایده های منحصر به فرد و الهام بخش به مخاطبان خود ارائه می دهید، هدف برجسته شدن در دنیای مجازی و ایجاد اعتماد در مخاطبان است. برای انجام این کار، باید محتوایی را تولید کنید که به جای دغدغه فروش محصول یا خدمات، «ارزش» را به مخاطبان ارائه دهد.

برای شروع، چنین محتوایی باید رایگان و قابل دسترسی باشد – مهم نیست که چقدر ارزشمند باشد.

محتوای دقیق بنویسید.

یک چیز قطعی است – مخاطبان شما در دنیای آنلاین، غرق در محتوا هستند و اغلب این محتواها هم کیفیت متوسطی دارند. بر طبق گزارشات، روزانه 2.5 کوینتیلیون بایت داده تولید می شود، اما تنها 12 درصد از بازاریابان، محتوا را با توجه به اهداف مشتریان یا صنایع خاص ایجاد می کنند.

کسانی که استراتژی بازاریابی محتوایی خود را جدی نمی گیرند، احتمالاً محتوایی منتشر می کنند که رضایت بخش نیست.

اگر در تلاش برای بهبود کیفیت محتوای خود هستید، در نحوه تولید محتوا دقت کنید، به ویژه هنگامی که صحبت از اعتماد مخاطبان می شود.

با متخصصان و اینفلوئنسرها مصاحبه کنید.

چه در صنعت مراقبت های بهداشتی باشید و چه در حوزه فناوری، در حال حاضر بسیاری از متخصصان و اینفلوئنسرها وجود دارند که می توانید برای اعتمادسازی در مخاطبان از آن ها استفاده کنید. چرا از تجربه، دانش و حضور آنلاین آن ها استفاده نکنید تا اعتماد مخاطبان به شما بیشتر نشود؟ با استفاده از اینفلوئنسرها و افراد مشهور، پیوندهایی از سایت های معتبر دریافت خواهید کرد، بازدیدکنندگان زیادی از میان مخاطبان آن ها خواهید داشت، روابط مفید ایجاد می کنید و… .

تلاش کنید تا تأثیرگذار باشید.

همان طورکه استفاده از اینفلوئنسرها برای تأثیرگذاری بر مخاطبان مفید است، خود شما هم باید بر مخاطبان تأثیر بگذارید. به عنوان مثال وقتی مخاطبان وبلاگ یا پست های موجود در رسانه های اجتماعی شما را می خوانند، محتوای شما باید تأثیرگذار باشد. اگر بتوانید به طور مداوم به این هدف برسید، ایجاد اعتماد در مخاطبان کار ساده ای خواهد بود.

شفاف باشید و شفاف باقی بمانید.

این مهم است که مخاطبان خود را وارد بخشی از روزمرگی های خود کنید و اجازه دهید تا آن ها شما و نام تجاری شما را بهتر بشناسند. برای جلب اعتماد، شفافیت بسیار مهم است، به همین دلیل است که شما باید داستان های موفقیت (و البته شکست های) خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید و مستقیماً با آن ها ارتباط برقرار کنید.

با مخاطبان هدف خود صحبت کنید.

هنگامی که محتوایی تولید می کنید، به شما این فرصت داده می شود تا با مخاطبان خود به شکلی حرفه ای و در عین حال شخصی صحبت کنید. به خاطر داشته باشید، همان طور که مخاطبان شما برای ارائه محتوای ارزشمند به شما نیاز دارند، شما نیز به همان اندازه به آن ها نیاز دارید. به همین دلیل است که باید به جای صحبت یک طرفه با کسانی که از نام تجاری و محتوای شما پشتیبانی می کنند، با آن ها ارتباط برقرار کنید.

ثبات قدم داشته باشید.

شیوه ای که در فضای مجازی ظاهر می شوید، نشان می دهد که مخاطبان و مشتریان شما چه نظر و دیدگاهی درباره شما دارند. اگر در نحوه ارائه و کیفیت محتوا ثابت قدم باشید و نظم را رعایت کنید، می توانید در مخاطبان اعتماد را ایجاد کنید. وقتی محتوای شما از نظر کمیت، کیفیت یا برنامه زمان بندی نامنظم و بی ثبات باشد، این مسأله می تواند برای مشتریان گیج کننده باشد و متأسفانه، سردرگمی می تواند منجر به بی اعتمادی شود.

سخن پایانی
سخن پایانی
سخن پایانی

محتوای ویروسی مانند ویروس در اینترنت پخش می شود و بسیاری از شرکت ها به دلیل پتانسیل آن برای جلب توجه مخاطبان و تأثیر مثبت آن بر تصویر یک نام تجاری، جذب تبلیغات ویروسی می شوند. ایجاد یک کمپین ویروسی به اقبال زیادی نیاز دارد. با این حال، عوامل خاصی وجود دارد که می تواند به شرکت ها کمک کند محتوای خود را ویروسی کنند.

مطالعات نشان می دهد محتوای احساسی بیشترین پتانسیل را برای انتشار ویروسی دارد. علاوه بر این، محتوای سرگرم کننده یا مفید بیشتر از همه به اشتراک گذاشته می شود. احتمال ویروسی شدن یک محتوا اگر از ویژگی غافلگیرکنندگی مخاطبان هم برخوردار باشد، چندین و چند برابر خواهد شد.

4.8/5 - (9 امتیاز)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط