آخرین مقالات

5 روش برای جلوگیری کردن از کپی محتوای وب سایت

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. 5 روش برای جلوگیری...

امروزه برای اینکه سایتی پربازدید و پرترافیک داشته باشیم، باید محتوایی مناسب تولید کنیم. تولید محتوایی که بتواند مخاطبان را جلب کند و پس از یک بار بازدید، باز هم آن ها را به سایت شما بازگرداند؛ به هیچ وجه کار ساده ای نیست بلکه علاوه بر تخصص، نیاز به شناخت مخاطب نیز دارد. از این رو سایت ها تلاش می کنند محتوایی یونیک و منحصر به فرد و باکیفیت در سایت های خود قرار دهند ولی همیشه محتوای سایت ها در معرض کپی شدن یا سرقت از طرف کاربران هستند.

مسلماً برای کسانی که با دقت و وسواس محتوا تولید می کنند، کپی شدن آن، یکی از دغدغه هاست. خوشبختانه راهکارهایی برای جلوگیری از کپی محتوای سایت وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها از کپی مطالب و عکس ها پیشگیری کرد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

بهترین روش های پیشگیری از سرقت محتوای سایت

روش های پیشگیری از سرقت محتوای سایت
روش های پیشگیری از سرقت محتوای سایت

بسیاری از کاربران بدون ذکر منبع، دائماً در حال کپی محتوا از وب سایت های دیگر هستند در صورتی که کاربران فقط مجاز هستند از عناوین یا بخش هایی از محتوای سایت شما استفاده کنند، نه از کل مطالب آن و اگر شخصی کل مطالب را عیناً کپی کند، در واقع محتوای شما را دزدیده است. اما خوشبختانه افزونه ها یا پلاگین های زیادی برای جلوگیری کردن از کپی محتوای سایت موجود است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

1.  ایندکس گذاری سریع مطالب با استفاده از افزونه Feed Delay

معمولاً وقتی پستی را در وب سایت منتشر می کنید، برخی از ربات های موتور جستجو به سایت شما می آیند و محتوای شما را پیش از کپی شدن، به نام شما ایندکس گذاری می کنند. چنانچه موتور جستجویی، محتوایی را کپی قلمداد کند، آن سایت را در رده های چندم نتایج جستجو قرار می دهد؛ بنابراین اگر از ایندکس گذاری سریع استفاده نکنید، احتمالاً سایت دیگری محتوای شما را کپی کرده و ایندکس گذاری می کند و محتوای سایت شما، کپی تلقی می شود. افزونه Feed Delay باعث می شود که سرعت ایندکس گذاری مطالب سایت شما افزایش پیدا کند و حتی می توانید با ارائه محتوای زمان بندی شده، موتورهای جستجو را عادت دهید تا دقیقاً سر زمان های مشخصی، برای ایندکس گذاری مطالب، به سایت شما سر بزنند.

2. استفاده از افزونه Tynt Insight برای اطلاع یافتن از کپی شدن محتوای سایت

با استفاده از افزونه Tynt Insight، هنگام کپی شدن مطالب یا تصاویر خود، اعلانی دریافت خواهید کرد. به سادگی می توانید از این افزونه با اضافه کردن یک کد در وب سایت خود استفاده کنید.

3.  استفاده از منوی RSS با افزونه SEO by Yoast WordPress

افزونه Yoast SEO به شما یک منوی RSS ارائه می دهد که با استفاده از آن می توانید مطالب را مستقیماً در زیر و بالای هر پست قرار دهید یا محتوای خود را به آن اضافه کنید. اما اگر بخواهید یک پیوند اختصاصی به RSS اضافه کنید، لینک ویژه ای به شما داده می شود. به این ترتیب هر گاه کپی محتوای شما توسط سایت دیگری منتشر شود، به پست اصلی شما هم لینکی داده می شود و به این صورت کاربران متوجه می شوند که نویسنده اصلی محتوا چه کسی است.

4.  غیر فعال کردن گزینه کلیک راست با استفاده از افزونه WP Content Copy Protection

یکی دیگر از افزونه هایی که برای جلوگیری کردن از کپی محتوای سایت استفاده می شود WP Content Copy Protection است. این افزونه باعث می شود کاربران نتوانند با استفاده از کلیک راست و گزینه save image as، محتوای شما را کپی کنند. این افزونه از درگ کردن و انداختن، کلیک راست و بسیاری فرمان های دیگر برای کپی محتوا جلوگیری می کند.

نکته مهم: غیر فعال کردن کلیک راست روشی نیست که خیلی توصیه شود چراکه با انجام آن، شما کاری فراتر از صرفاً غیرفعال کردن امکان کپی تصاویر انجام می دهید. در واقع شما روش معمول کاربران برای حرکت به صفحات قبل و بعد، چاپ یا کپی متن برای مراجعه و غیره را غیرفعال می کنید و با این کار ناخواسته موجب می شوید کاربران شما فکر کنند که سایت شما دچار مشکل شده است و این مسأله آن ها را کلافه می کند.

5. جلوگیری از هات لینک سایت با استفاده از افزونه All In One WP Security & Firewall

با استفاده از افزونه All In One WP Security & Firewall می توانید در وردپرس، از هات لینک سایت پیشگیری کنید. این افزونه از سایت شما در برابر کپی شدن هایی که به هات لینک منجر می شود، حفاظت می کند.

هم چنین می توانید قابلیت هات لینک سایت را ببندید تا از این طریق از کپی شدن یا همان سرقت محتوای سایت و در نتیجه آن، کاهش منابع هاست جلوگیری به عمل آورید. برای این کار، می توانید از سایت hostingcanada و کدهای آن در فایل .htaccess استفاده کنید.

6. استفاده از تگ کنونیکال و لینک داخلی

با استفاده از تگ کنونیکال، محتوای اصلی از محتواهای تکراری و کپی شده متمایز می شود و وقتی شما از این تگ در وب سایت خود استفاده می کنید، موتور جستجوی گوگل محتوای سایت شما را به عنوان محتوای اصلی در نظر می گیرد و سایت هایی را که محتوای شما را کپی کرده اند، در رتبه های پایین قرار می دهد.

هم چنین وقتی در سایت خود از لینک استفاده می کنید و صفخات مختلف سایت را به هم پیوند می دهید، ربات هایی که سایت های دیگر از آن ها برای کپی محتوا استفاده می کنند، تمام کدها را کپی کرده و به سایت  خود می برند و از این طریق لینک محتوای شما نیز به سایت کپی کننده منتقل می شود و در واقع در سایت سارق، برای محتوای شما یک بک لینک ایجاد می شود. ایجاد بک لینک در سایتی که محتوای شما را کپی کرده است برای شما یک امتیاز محسوب می شود.

همچنین ما در مقاله ای به صورت کامل درباره سئو داخلی و خارجی و تفاوت های آنها صحبت نموده ایم، که شما می توانید با مراجعه به سایت کد سئو ان را مطالعه فرمایید.

روش های پیشگیری از سرقت عکس های سایت

روش های پیشگیری از سرقت عکس های سایت
روش های پیشگیری از سرقت عکس های سایت

در همه جای دنیا، سایت ها و دیگر شبکه های اجتماعی تابع قوانین کپی رایت هستند و اگر شخصی اقدام به تولید یک طرح یا عکس کند، مالک آن نیز محسوب می شود و در صورتی که کاربری بخواهد بدون اجازه از آن استفاده کند، نه تنها عملی غیراخلاقی را مرتکب شده است، بلکه این کار او غیرقانونی نیز به حساب می آید، ولی متأسفانه در ایران از قوانین کپی رایت استفاده نمی شود؛ بنابراین خالقان آثار هنری همیشه ممکن است با کپی یا سرقت کارهای خود رو به رو شوند.

به همین دلیل بهتر است که از روش هایی بهره ببریم تا آثار خلق شده نظیر عکس ها و تصاویر سایت ما غیرقابل کپی برداری یا استفاده از سوی دیگران باشد:

1.  گزینه کلیک راست را غیرفعال کنید.

گزینه کلیک راست را غیرفعال کنید.
گزینه کلیک راست را غیرفعال کنید.

تقریباً همه می دانیم که چگونه باید تصاویر یک وب سایت را کپی کنیم. برای این کار کافی است کلیک راست کرده و گزینه save image as را انتخاب کنیم. وقتی گزینه کلیک راست را روی تصویر خود غیرفعال کنید، کپی کردن عکس ها و تصاویر شما برای یک کاربر معمولی ​​دشوار می شود.

برای این کار باید از پلاگین ها یا افزونه هایی استفاده کنید که گزینه کلیک راست را غیرفعال می کنند که در ادامه دو افزونه را که برای همین منظور استفاده می شوند، به شما معرفی می کنیم:

این یکی از بهترین و پرکاربردترین افزونه های وردپرس است که می تواند از تصاویر سایت شما در برابر کپی شدن محافظت کند. برای فعال کردن این افزونه، به بخش تنظیمات آن بروید و روی برگه Add-ons کلیک کنید. سپس در همین برگه، گزینه Protection Act را انتخاب کنید و روی دکمه Save کلیک کنید. با استفاده از این افزونه، می توانید گالری تصاویر را ایجاد کنید و گزینه Enable image protection را انتخاب کنید. با انجام این کار گزینه کلیک راست روی تصاویر شما غیرفعال می شود.

این افزونه برای جلوگیری کردن از محتوای وب سایت، بدون اجازه ادمین سایت، به کار می رود و برای محافظت از صفحه اصلی سایت و پست های آن از تکنیک های JavaScript و CSS استفاده می کند.

2. گالری تصاویر درست کنید.

گالری تصاویر درست کنید.
گالری تصاویر درست کنید.

بارگذاری تصاویر به صورت یکی یکی در وب سایت می تواند کاری طاقت فرسا باشد، البته شما می توانید برای راحتی کار، گالری تصاویر درست کنید. پس از ایجاد گالری، کد HTML آن را یادداشت کنید تا بتوانید از آن در جاهای مختلف استفاده کنید. یکی از مزایای ایجاد گالری تصاویر این است که حتی بعد از بارگذاری گالری تصاویر در وب سایت خود نیز می توانید به آن عکس اضافه کنید.

  • NextGen Gallery

با استفاده از این افزونه، می توانید به سرعت یک گالری عکس ایجاد کنید. یکی از ویژگی های مهم  NextGen Gallery این است که تقریباً با تمام افزونه های دیگر سازگار است.

3.استفاده از واترمارک بر روی عکس Use Watermarks on Images

از واترمارک روی تصاویر استفاده کنید
از واترمارک روی تصاویر استفاده کنید

استفاده از واترمارک برای تصاویر یکی از متداول ترین اقداماتی است که معمولاً در سایت های وردپرس برای جلوگیری از کپی محتوای سایت انجام می شود. برای قرار دادن واتر مارک روی تصاویر می توانید از افزونه های موجود برای این کار استفاده کنید، نظیر:

  • Envira Gallery Plugins

استفاده از افزونه Envira Gallery plugin فواید بسیاری برای وب سایت شما دارد. افزودن این پلاگین به شما این امکان را می دهد که گزینه واترمارک کردن تصاویر، به سایت شما اضافه شود؛ منتها برای استفاده از این افزونه، حتماً باید دارای مجوز نقره ای باشید.

سخن آخر
سخن آخر
سخن آخر

یکی از نگرانی های کسانی که تلاش می کنند برای سایت های خود محتوای مناسب تولید کنند، کپی محتوا و عکس های سایت آن هاست.

خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای جلوگیری از کپی کردن محتوای سایت وجود دارد. استفاده از افزونه ها برای جلوگیری از کپی عکس و محتوای سایت از متداول ترین روش های پیشگیری از کپی محتوا است.

4.8/5 - (18 امتیاز)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط