آخرین مقالات

امروزه با گسترش تجارت الکترونیک استفاده از وب سایت های مختلف افزایش چشمگیری داشته است و در نتیجه طراحی سایت نیز به یک فعالیت تخصصی تبدیل شده است. از طرف دیگر، هر سایت نیز کاربرد و کاربران مخصوص به خود را دارد که باید در طراحی آن به آنها توجه شود. یکی از انواع سایت که در سال های اخیر رونق زیادی یافته است، سایت B2B است. سایت B2B برای معرفی پتانسیل های کسب و کارهای مختلف راه اندازی می شود. در این نوع سایت ها شما می‌ توانید به اطلاعات کاملی از محصولات، خدمات، رزومه و اطلاعات تماس شرکت های مختلف کسب اطلاع کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که در طراحی سایت B2B باید به آنها توجه کنید.

سایت B2B چیست؟

سایت B2B چیست؟
سایت B2B چیست؟

مدل تجارت به تجارت یا بنگاه به بنگاه (Business-to-business) یا به اختصار B2B به کسب و کاری گفته می شود که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است و تجارت الکترونیکی بین دو کسب و کار (B2B) به مبادلاتی اطلاق می شود که بین کسب و کارها به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت، اینترانت، اکسترانت یا شبکه های خصوصی صورت می پذیرد. سایتی که با هدف تجارت الکترونیکی بین دو یا چند کسب و کار طراحی می شود، سایت B2B گفته می شود. یکی از نمونه های موفق طراحی وب سایت B2B، سایت علی بابا (Alibaba) است که تولید کنندگان و شرکت های چینی  را به همه دنیا معرفی می کند.

سفارش طراحی سایت B2B

سایت بی تو بی با چه اهدافی راه اندازی می شود؟

شاید در نگاه اول همه سایت های B2B شبیه هم به نظر برسند اما اگر با دقت بیشتری آنها را بررسی کنید، متوجه می شوید هر یک از آنها دارای امکانات و ویژگی های مخصوص به خود هستند. توجه داشته باشید که بسیاری از این امکانات در طراحی اولیه وجود نداشته اند و بعدا با توجه به تغییرات کسب و کار و به وجود آمدن نیاز های جدید به وب سایت اضافه شده اند. بنابراین طراحی سایت باید به صورتی باشد که قابلیت مقیاس پذیری داشته باشد تا بتوان قسمت های بیشتری به آن اضافه کرد. همچنین، یکی از مهم ترین اهداف طراحی سایت B2B، انتقال پیام سازمان به بازدید کنندگان است تا آنها را به عمل یا تعامل مورد نظر خود ترغیب کنند. به صورت کلی، معمولا یک سایت B2B با یکی از اهداف زیر پیاده سازی می شود.

تامین منابع مورد نیاز: معمولا کسب و کارها و شرکت های تولیدی برای فرایند تولید خود نیاز به تامین منابع مختلفی دارند. به عنوان مثال یک کارخانه تولید کننده مواد غذایی سبزیجات مورد نیاز خود را خریداری می کند.

دریافت خدمات: ممکن است یک شرکت برخی از امور عملیاتی، مالی، آموزشی و غیره خود را به افراد یا سازمان های دیگر واگذار کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است امور مالی خود را افرادی خارج از مجموعه خود بسپارد.

فروش کالا و خدمات: بسیاری از شرکت ها خدمات و کالای تولید شده توسط کسب و کارهای دیگر را به فروش می رسانند. به عنوان مثال، یک خرده فروش که محصول نهایی را از تولید کننده مواد غذایی خریداری می کند و به مشتریان خود ارائه می دهد.

شرکت هایی که در زمینه های بالا فعالیت می کنند، می توانند با پیاده سازی یک وب سایت، خدمات خود را به صورت الکترونیکی معرفی و عرضه نمایند.

نمونه کارهای طراحی سایت

در ادامه به بررسی ویژگی های طراحی سایت B2B خواهیم پرداخت

سایت B2B چه ویژگی هایی دارد؟

سایت های B2B معمولا دارای امکانات متداول هستند، اما این کافی نیست و آنچه می تواند سایت شما را از دیگران متمایز کند، داشتن امکانات ویژه و خلاقانه در وب سایت است. پس توجه داشته باشید که هر چه سایت شما طراحی بهتری داشته باشد، کارایی و بازگشت سرمایه آن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال می توانید در طراحی یک دعوت به عمل (Call to action) یا به اختصار CTA طرح های مختلفی را امتحان کنید تا بهترین و موثرترین طرح را پیدا کنید.

یک سایت موثر B2B می تواند به اجرای مناسب استراتژی های بازاریابی یک شرکت کمک کند. طراحی مناسب به بازدید کنندگان اجازه می دهد که به سرعت در وب سایت پیمایش کنند و بتوانند در کمترین زمان به بخش های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند.

 در یک سایت B2B حتما باید سرنخ های (Leads) ارتباطی موثر وجود داشته باشد و پیام برند یا کسب و کار به طور صریح و سریع انتقال داده شود.

در طراحی یک سایت B2B باید بر محتوای آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید. علاوه بر این وجود ابزارهای کارامد پیمایش صفحات نیز بسیار مهم است تا بیشترین محتوا در کمترین زمان ممکن به کاربران نمایش داده شود. همچنین، محتوای وب سایت باید به موقع و در شرایط مناسب به روز رسانی شود.

اگر شما بهترین سایت را طراحی کنید و همه محصولات یا خدمات خود را در آن ارائه دهید، اما در صورتی که کاربران نتوانند آن را در اینترنت پیدا کنند، ارزش چندانی نخواهد داشت و شما به نتیجه مطلوب خود نخواهید رسید. به همین دلیل شما باید در کلیه مراحل طراحی، پیاده سازی و تولید محتوای سایت خود از آخرین تکنیک ها و الگوریتم های بهینه ‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا به ‌اختصار سئو (SEO) پیروی کنید تا وب سایت شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان رتبه مناسبی به دست آورد.

سئو سایت علاوه بر کلمات کلیدی صنعت باید بر اساس منطقه جغرافیایی شما نیز انجام شود. سئو می بایست بخشی از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری باشد تا ترافیک ارگانیک وب سایت افزایش یابد و بتوانید همواره مشتریان جدیدی را جذب کنید. به صورت کلی، سایت B2B دارای ویژگی های زیر است.

  • پیدا کردن آسان شرکت های ارائه دهنده کالا و خدمات
  • خرید آسان و بدون واسطه
  • فروش پر سود و بدون واسطه
  • تسهیل شرایط انقعاد قرارداد با مشتریان
  • ایجاد ارتباطات بیشتر با کاربران سایت

خدمات سئو سایت کدُ سئو

سایت B2B باید چه امکاناتی داشته باشد؟

طراحی و پیاده سازی اصولی و حرفه ای یک سایت B2B از اهمیت زیادی برخوردار است. این دسته از سایت ها باید بر اساس نیازهای یک کسب و کار طراحی شوند اما در عین حال استفاده از آنها آسان باشد و برای کاربران قابل درک باشند.

به همین منظور، پرتال های B2B خدمات مختلفی مانند ارائه فهرست و قیمت کالا و خدمات، ارسال ایمیل، درج بنر تبلیغاتی و غیره ارائه می دهند که در فهرست زیر به برحی از مهم ترین آنها اشاره شده است.

  • دسته بندی و نمایش کسب و کارها
  • بخش جست و جوی کالا و خدمات
  • بخش مدیریت محصول
  • امکان دریافت سفارشات مشتری از طریق پیامک، ایمیل، پرتال و غیره
  • امکان دریافت اطلاعات متقاضیان کالا و خدمات
  • امکان افزودن کاتالوگ محصولات
  • درج رزومه و گواهینامه های شرکت ها
  • بخش نوآوری برای نمایش محصولات جدید
  • بخش نمایش تبلیغات رایگان به منظور جذب مخاطب بیشتر
  • بخش نمایش تبلیغات ویژه با دریافت هزینه به منظور کسب درآمد
  • امکان ارسال پیامک به مشتریان
  • چت آنلاین با مشتری
  • دریافت مناقصات
  • انتشار اخبار داخلی شرکت
  • انتشار فیلم و مقالات آموزشی

یکی دیگر از قابلیت هایی که اخیرا سایت های B2B به خدمات خود اضافه کرده اند، ارائه سایت زیردامنه به اعضا است. این قابلیت سبب ایجاد حریم خصوصی و افزایش میزان ابتکار عمل آنها می ‌شود.

ممکن است برخی از افراد یا سازمان ها در طراحی سایت B2B از قالب های آماده با هدف کاهش هزینه های خود استفاده کنند. ما به شما توصیه می کنیم از این روش استفاده نکنید. برای سایت های B2B بهتر است از قالب های اختصاصی استفاده کنید که مخصوص کسب و کار شما طراحی شده باشند و دارای قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری مطلوبی باشند.

چرا که در غیر این صورت برای توسعه سایت و اضافه کردن امکانات بیشتر و هم چنین سئوی سایت با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد و شما را از دستیابی به اهداف خود باز می دارد. علاوه بر این، استفاده از یک قالب اختصاصی، می تواند باعث تمایز وب سایت شما از سایر سایت های مشابه شود.

انواع بازار و سایت های B2B را می‌ توان بر اساس تعداد خریداران و فروشندگانی که در بازار فعالیت دارند به سه دسته کلی زیر تقسیم ‌بندی کرد. در طراحی یک سایت B2B باید به موارد زیر توجه کنید.

  1. تجارت B2B بر مبنای فروشندگان (Seller oriented): تعداد بسیار زیادی فروشنده با تعداد کمی خریدار در ارتباط هستند.
  2. تجارت B2B بر مبنای خریداران (Buyer Oriented): تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد کمی فروشنده در ارتباط هستند.
  3. جارت B2B بر مبنای خریداران و فروشندگان (Intermediary-oriented): تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد بسیار زیادی فروشنده در ارتباط هستند.

سایت بی تو بی چه تفاوتی با سایت B2C دارد؟

سایت بی تو بی چه تفاوتی با سایت B2C دارد؟
سایت بی تو بی چه تفاوتی با سایت B2C دارد؟

هدف از راه اندازی و طراحی سایت B2B ارائه محصول و خدمات به کسب و کارها است و کاربران سایت معمولا مشتریان فردی (B2C) نیستند. تفاوت اصلی این دو بازار در این است که شرکت ها شبیه مصرف کنندگان فردی نیستند و زمانی که تصمیم به خرید می گیرند، رفتار متفاوتی دارند اما دارای اصول اساسی یکسانی هستند.

در B2B تصمیم خرید مبتنی بر بودجه است و بر اساس عقلانیت انجام می شود، برخلاف B2C که تصمیم خرید بر اساس خواست، نیاز و احساسات انجام می شود. تعداد مشتریان تجاری بسیار کمتر از مشتریان عادی است و به همین دلیل مدیریت پایگاه داده بخش مهمی از یک وب سایت B2B است.

برای یک مشتری تجاری یا تامین کننده کالا و خدمات، معمولا خرید تنها شروع یک رابطه اقتصادی است. شما باید خدمات پشتیبانی و سرویس پس از فروش بیشتری به این دسته از مشتریان ارائه دهید. و از آنجا که تعداد آنها اندک است، مزایای حفظ آنها بیشتر و هزینه های ناشی از دست دادن آنها نیز بیشتر از مشتریان عادی است.

علاوه بر این، ارزش پولی معاملات و تراکنش های B2B بیشتر از حجم معاملات B2C است. این موضوع به این دلیل است که معمولا در یک زنجیره تامین تراکنش ‌های بین دو شرکت یا بنگاه اقتصادی مواد خام یا اجزای تشکیل دهنده محصول خیلی بیشتر مورد معامله قرار می‌ گیرد تا خود محصول. در یک وب سایت B2C فقط کالا یا خدمات نهایی به فروش می رسد. به عنوان مثال، یک کارخانه تولید خودرو که یک سایت B2B ایجاد کرده است اقدام به خرید تایر و شیشه، انواع شلنگ‌ و غیره برای تولید اتومبیل می کند اما یک سایت فروش خودرو تنها محصول نهایی را به مشتریان خود عرضه می کند.

سفارش طراحی سایت B2B

مدل تجارت به تجارت یا بنگاه به بنگاه (Business-to-business) یا به اختصار B2B به کسب و کاری گفته می شود که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است و تجارت الکترونیکی بین دو کسب و کار (B2B) به مبادلاتی اطلاق می شود که بین کسب و کارها به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت، اینترانت، اکسترانت یا شبکه های خصوصی صورت می پذیرد. سایتی که با هدف تجارت الکترونیکی بین دو یا چند کسب و کار طراحی می شود، سایت B2B گفته می شود. سایت های B2B کسب و کارها را با یکدیگر مرتبط می کنند. این نوع کسب و کار بر خلاف وب سایت های B2C که کالا و خدمات یک شرکت را در اختیار افراد عادی قرار می دهند، فضایی برای تبادل کالا و خدمات بین شرکت ها فراهم می کنند. یک سایت B2B می تواند بین دو شرکت یا بخش های مختلف یک سازمان، موسسه اقتصادی، شرکت های خدماتی، شرکت های تولیدی، تولید کنندگان مواد اولیه و غیره ارتباط برقرار کند.

تعداد مشتریان تجاری بسیار کمتر از مشتریان عادی است اما بیشتر پاسخگو و منطقی هستد. بین کسب و کارهای مختلف معمولا روابط بلند مدت برقرار می شود. بنابراین شما باید در سایت خود امکان برقراری رابطه نزدیک تر با آنها را داشته باشید، نیازهایشان را شناسایی کنید و ارتباط شما با آنها فراتر از یک خرید معمولی باشد. به طور خلاصه، در سایت B2B شما با تعداد بازدید کنندگان کمتر اما با معیارهای دقیق تر خرید مواجه اید که نیاز به پشتیبانی بیشتر از تیم بازاریابی، فروش و خدمات پشتیبانی از مشتری هستند.

برای سفارش طراحی سایت B2B باید به شما امکان ردیابی مشتریان در چرخه ارتباط با کسب و کار از اولین تماس تا خرید و پشتیبانی را برای شما فراهم کند. سیستمی که در آن تیم های بازاریابی، فروش و سایر بخش های کسب و کار بتوانند از اطلاعات مشتریان استفاده کنند و فعالیت یکدیگر را مشاهده نمایند به شما این امکان می دهد که خدمات خود را به صورت هماهنگ و یکپارچه به مشتریان خود ارائه دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط