آخرین مقالات

قواعد اساسی نگارش محتوا در فرآیند تولید محتوا چیست؟

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. قواعد اساسی نگارش محتوا...

تولید محتوا برای بسیاری از مردم یک حرفه رویایی است؛ افراد زیادی اقدام به تولید محتوا می‏ کنند ولی همه آن ها در این حرفه موفق نمی شوند و برخی هم در این زمینه خوش می درخشند؛ آنچه این افراد را به چنین موفقیت هایی نائل می کند،  نحوه عملکرد آن هاست.

امروزه، در دنیای دیجیتال، میلیون ها وب سایت به صورت آنلاین، مشغول ارائه محتوا به مخاطبان خود هستند؛ در این میان برای تولید یک محتوای کارآمد، تنها نوشتن آنچه در ذهن شماست، کافی نیست بلکه باید استعداد نویسندگی خود را با تخصص همراه کنید تا به نتایج چشمگیری دست یابید.

به یاد داشته باشید که تولید محتوا یک حرفه دو بعدی نیست یعنی نمی توان آن را به صورت سیاه یا سفید دید. رعایت نکات بسیاری در تولید محتوا مهم هستند، مانند لحن نگارش، هویت برندی که برای آن محتوا تولید می کنید، مخاطبان و… . از این رو در نظر داریم در نوشته پیشرو در مورد قواعد اساسی نگارش محتوا مطالب سودمندی را ارائه کنیم، پس با ما همراه باشید.

قواعد اساسی نگارش محتوا

قواعد اساسی نگارش محتوا
قواعد اساسی نگارش محتوا

در ادامه ده قاعده طلایی برای نگارش محتوا را معرفی می کنیم که به کارگیری آن ها در فرآیند تولید محتوا، شما را موفق تر از پیش خواهد کرد.

  1. مخاطب خود را بشناسید.

مخاطب خود را بشناسید.
مخاطب خود را بشناسید.

شناخت مخاطب در نگاه نخست ساده به نظر می رسد ولی بسیاری از نویسندگان شروع به نوشتن محتوا می کنند بدون اینکه بدانند در انتها به چه چیزی می خواهند برسند. پیش از شروع به نگارش محتوا، خوب است که این سؤالات را از خود بپرسید: مخاطب اصلی من کیست؟ مخاطبان ثانویه من که می توانند مخاطبان اصلی را هم تحت تأثیر قرار دهند، چه کسانی هستند؟ و چطور می توانند سایت مرا بیابند؟

به عنوان مثال فکر کنید که یک سایت حقوقی را راه اندازی کرده اید، مخاطبان اصلی شما، موکل های خود شما هستند ولی مخاطبان ثانویه شما طیف وسیعی از افراد هستند که شامل دیگر وکلا، خبرنگاران حوزه قضا یا هر شخصی که ممکن است در آینده کار حقوقی داشته باشد، است؛ بنابراین شما باید مطمئن شوید که محتوای شما برای تمام مخاطبانتان جالب به نظر می رسد.

معمولاً مخاطبان محتوای شما را از روش های گوناگونی پیدا می کنند از جمله، بازنشر آن در شبکه های اجتماعی ، هایپرلینک ها، بازنشر از طریق ایمیل و از طریق سرچ در موتورهای جستجو که این شیوه آخر، برای زمانی که شما مشغول تولید محتوا برای وب هستید، بسیار مهم است. محتوای شما می تواند خیلی خوب نوشته شده باشد و حاوی اطلاعات سودمند باشد ولی وقتی برای موتورهای جستجوی وب بهینه سازی و سئو نشده باشد، شانس اینکه توسط مخاطب دیده شود، بسیار پایین می آید.

  1. از مدل «هرم وارونه» استفاده کنید.

از مدل «هرم وارونه» استفاده کنید.
از مدل «هرم وارونه» استفاده کنید.

معمولاً خوانندگان وب، دامنه توجه محدودی دارند و در چند ثانیه تصمیم می گیرند آیا اطلاعات ارائه شده در سایت شما برایشان سودمند است یا خیر. به همین دلیل بهتر است ساختار اطلاعات سایتتان مانند یک هرم یا مخروط وارونه باشد؛ به این صورت که مهم ترین اطلاعات در رأس صفحات سایت قرار بگیرند و بعد کم کم به ارائه اطلاعات اضافه و جزئیات پرداخته شود.

به عنوان مثال، اگر برای یک کنفرانس  می خواهید یک وب پیج را راه اندازی کنید، مهم ترین اطلاعاتی را که می توانید ارائه کنید، موضوع کنفرانس، تاریخ آن و مکان آن است که باید در بالای پیج قرار گیرند و بعد از آن بهتر است اطلاعات تکمیلی مانند سخنرانی ها و سر فصل های آن را قرار دهید. اطلاعاتی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند، مانند تاریخچه کنفرانس، برگزار کنندگان آن و… می توانند در انتهای پیج بیایند.

  1. از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید.

از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید.
از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید.

جملات بلند برای رومان های قدیمی کاربرد داشتند. حوصله خوانندگان امروزی تنها به خواندن جملات 35 کلمه ای یا حتی کمتر از آن می رسد؛ بنابراین محتواهایی که در دسترس تر باشند و خواندن آن ها زمان کمتری ببرد، مخاطبان بیشتری خواهد داشت. به جای استفاده از افعال مجهول، از افعال معلوم استفاده کنید و سعی کنید فاعل جملات مشخص باشند؛ به عنوان مثال به جای نوشتن «قهوه سفارش داده شد» بنویسید «آن مرد قهوه سفارش داد» و به جای اینکه بنویسید «سفارشات می تواند از طریق وب سایت ما سفارش داده شوند.» بنویسید «شما می توانید از طریق وب سایت ما سفارش دهید.»

استفاده از افعال معلوم به شما در نگارش جملات مستقیم و صمیمی کمک می کنند زیرا وقتی شما به طور مستقیم به مخاطب خود می گویید «تو می توانی» او را بیشتر درگیر می کنید تا زمانی که بگویید « این کار می تواند انجام شود.»

  1. اطلاعات را فقط ننویسد، بلکه نشان دهید.

نوشتن اطلاعات مفید در محتوا
نوشتن اطلاعات مفید در محتوا

محتوای خود را با کلیات و اطلاعات پیچیده زیاد محدود نکنید. استفاده از مثال های واقعی به خوانندگان شما کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کند و تصویر ذهنی از آن به دست آورد؛ به عنوان مثال به این جملات دقت کنید:

«این بهترین اسباب بازی است که می توانید بخرید » یا « ما این ماشین اسباب بازی را از مواد کائوچویی بادوام و صد در صد طبیعی تهیه کرده ایم که لبه های تیزی ندارد و به همین دلیل از ایمنی لازم برای بازی کودکان برخوردار است.»

به نظر شما کدام یک از این دو جمله می تواند تصویر واضح تری از یک کالا را ارائه کند. مسلماً دومین جمله به جای اینکه صرفاً اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهد، تصویری از یک ماشین اسباب بازی کائوچویی را به ذهن او متبادر می کند.

  1. غیرتخصصی بنویسد.

غیرتخصصی بنویسد
غیرتخصصی بنویسد

شبکه جهانی وب برای استفاده همه است و فقط به متخصصان تعلق ندارد؛ بنابراین مطمئن شوید که محتوای شما برای تمام افراد تحصیلکرده و نه صرفاً متخصص، کاربرد دارد. در صورت استفاده از کلمات اختصاری، حتماً توضیحات لازم برای آن را نیز بنویسید و کلمات و اصطلاحات پیچیده را با زبانی ساده بازگو کنید؛ همچنین می توانید با استفاده از هایپرلینک ها، مخاطبان خود را به صفحاتی که اطلاعات تکمیلی راجع به محتوای اختصاصی شما دارند، هدایت کنید.

خصوصاً اگر شما برای یک شرکت تخصصی تولید محتوا می کنید، ولی می خواهید نظر مخاطبان غیرمتخصص خود را نیز جلب کنید، این نکته حائز اهمیت است. همیشه به خاطر داشته باشید که شما برای طیف گسترده ای از مخاطبان تولید محتوا می کنید نه برای همکاران خود. استفاده از زبانی ساده در نگارش، به شما کمک می کند که به مخاطبان خود نزدیک تر شوید.

  1. از کلمات متنوع استفاده کنید.

استفاده از کلمات متنوع در تولید محتوا
استفاده از کلمات متنوع در تولید محتوا

کلمات هم مانند خوراکی ها هستند و برخی از آن ها را بیشتر دوست داریم ولی اگر می خواهید توجه مخاطبان خود را جلب کنید، کلید موفقیت شما در این است که  از کلمات متنوع بهره ببرید. اما در اینجا استثنایی هم وجود دارد و آن این است که استفاده از کلمات متنوع به این معنی است که دایره کلمات خود را بزرگتر کنید نه اینکه برای بیان یک موضوع از چند کلمه مترادف استفاده کنید.

اجازه دهید با مثالی این نکته را بیشتر قابل درک کنیم؛ فرض کنید که شما یک عکاس هستید و در سایت خود محتوای مرتبط با حرفه خود را ارائه می کنید، در این صورت اگر در یکی از صفحات پیج از عبارت «جلسه عکاسی» استفاده کردید، بهتر است در بقیه صفحات و دیگر محتواهای ارائه شده هم از همین عبارت استفاده کنید و مثلاً در جای دیگر به آن «جلسه عکس برداری» نگویید.

هماهنگی در استفاده از لغات تخصصی در یک سایت باعث می شود مخاطب شما بدون اینکه احساس سردرگمی کند، مطالب را بهتر متوجه شود و استفاده از سایت شما برایش مبهم و گیج کننده نباشد.

  1. محتوای خود را قابل بررسی (اسکن) بنویسید.

تکنیک های نگارش محتوا
تکنیک های نگارش محتوا

پیش تر گفتیم که برای نگارش محتوا از مدل «هرم وارونه» استفاده کنید. یکی دیگر از تکنیک های نگارش محتوا این است که متن خود را به گونه ای بنویسید که برای مخاطب قابل بررسی یا به قولی قابل «اسکن کردن» باشد؛ چراکه بسیاری از مخاطبان برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر خود، محتوا را بررسی یا اسکن می کنند.

این موضوع برای خود ما هم پیش می آید خصوصاً زمانی که برای اولین بار وارد یک سایت می شویم، در چنین شرایطی ما تمام مطالب سایت را از ابتدا تا انتها مطالعه نمی کنیم بلکه با یک نگاه اجمالی سعی می کنیم اطلاعات مورد نظر خود را بیابیم.

به منظور نگارش محتوای قابل بررسی سریع، می توانید از شیوه های زیر استفاده کنید:

  • به جای نوشتن پاراگراف های طولانی و سنگین، مطالب را شماره بندی یا بالت گذاری کنید و به جای نوشتن یک متن تو در تو، برای تقسیم بندی محتوای خود، از تیترهای متنوع استفاده کنید.
  • همیشه در اطراف متن و تصاویر خود از فضای خالی یا سفید استفاده کنید. هر چند که در نگاه اول شاید به نظر برسد که این کار اتلاف فضا است ولی باور کنید که با رعایت این تکنیک کوچک، می توانید محتوای خود را خواناتر و جذاب تر کنید.
  • هم چنین این نکته حائز اهمیت است که محتوای خود را با زیرتیترهای توصیفی، به چندین بخش تقسیم بندی کنید؛ به عنوان مثال، برای یک پیج مرتبط با تغییرات اقلیمی، باید اطلاعات را به این صورت تیتربندی کنید:
  • تغییرات اقلیمی چیست؟
  • علل تغییرات اقلیمی
  • تأثیرات فعلی و پیش‎ بینی شده برای تغییرات اقلیمی
  • راه حل کاهش آلاینده ها
  • بیشتر بدانیم

این زیرتیترها نه تنها به مخاطب در بررسی کلی محتوا کمک می کند، بلکه به موتورهای جستجو هم این امکان را می دهد تا شما را پیدا کنند.

  1. محتوای خود را چندرسانه ای کنید.

اینفوگرافی محتوا
اینفوگرافی محتوا

گاهی اوقات یک تصویر یا یک اینفوگرافی یا ویدیو بیشتر از هزاران کلمه می تواند حرف بزند. تحقیقات نشان می دهند که مغز انسان ها، اطلاعات تصویری را 60000 برابر سریع تر از متن، پردازش می کند. یک نمودار یا گراف ساده، می تواند بهتر از نوشته، یک موضوع را توصیف کند. اگر قادر به رسم نمودار یا گراف نیستید، اپلیکیشن های زیادی از جمله Canva و Piktochart هستند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

یکی دیگر از فواید استفاده از تصاویر این است که متن شما به چند قسمت شکسته می شود و در نهایت محتوای شما جذاب تر به نظر می رسد. پیشنهاد ما به شما این است که لااقل از یک تصویر در هر پیجی از وب سایت خود استفاده کنید.

  1. محتوای وب سایت خود را لایه بندی کنید.

متصل کردن محتواها
متصل کردن محتواها

یکی از امتیازات وب سایت ها این است که هدایت مخاطبان از یک پیج به پیج دیگر در آن ها به سادگی انجام می پذیرد. با استفاده از هایپرلینک کردن کلمات و عبارات بخصوص، به خوانندگان کمک کنید که راحت تر به مطالب مرتبط دست پیدا کنند. شما می توانید این هایپر لینک ها را در میان صفحات متفاوت پیج خود برقرار کنید. این کار بازدید کنندگان شما را بیشتر با محتوای پیج درگیر می کند

به عنوان مثال اگر این جمله را در وب سایت آشپزی خود بنویسید: « خوراک کدو بادمجان یک غذای کم کالری است که مواد اولیه آن بادمجان، کدو و گوجه فرنگی است» می توانید عبارت «کم کالری» را به یکی دیگر از صفحات سایت خود که در آن محتوایی مرتبط با تغذیه سالم قرار داده اید، لینک کنید.

استفاده از این قبیل لینک ها، به سئوی سایت شما هم کمک می کند. فقط به خاطر داشته باشید که لینک ها باید مرتبط و سودمند باشند و اگر از لینک های داخلی زیادی در محتوای خود استفاده کنید، بازدید کنندگان گیج و گمراه می شوند.

  1. مخاطبان خود را تشنه نگه دارید.

وب سایت هایی قوی طراحی شده اند پیج های خود را با یک عبارت “Call to Action” یا «فراخوان عمل» به پایان می رسانند. شما هم می توانید به سادگی و با استفاده از دکمه “Call To Action” این کار را برای وب سایت خود انجام دهید به عنوان مثال به مخاطب بگویید «برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید» یا «این مطلب را دانلود کنید» یا «این ویدیو را ببینید» و … این کار باعث می شود که مخاطب شما به جاهای دیگر وب سایت شما هدایت شود و حتی محتوای شما را برای دوستان یا دیگر اعضای خانواده باز نشر کند.

سعی کنید در هنگام استفاده از عبارات “Call to Action” از کلمات امری استفاده کنید مانند «دانلود کنید»، «بازنشر دهید» «ملحق شوید» و… و حتماً مطمئن شوید که لینک های شما به درستی کار می کنند و مخاطب می تواند به راحتی کاری را که از او خواسته اید، انجام دهد.

 سخن آخر

جلب نظر مخاطب با استفاده از یک محتوای مناسب، واقعاً چالش برانگیز است. بسیاری از بازدیدکنندگان پیج ها تنها چند ثانیه وقت صرف گشت و گذار در سایت ها می کنند. یک محتوای درجه یک می تواند رتبه بندی پیج شما را در موتورهای جستجو بالا ببرد و توجه مخاطبان شما را نیز جلب کند. رعایت نکات و قواعد گفته شده در این نوشته به شما کمک می کند تا به اهداف خود از تولید محتوا دست یابید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط