آخرین مقالات

چگونه در ویکی پدیا مقاله بنویسیم و پاک نشود؟

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. چگونه در ویکی پدیا...

حتماً برای شما هم بسیار پیش آمده است که هنگام جستجوی یک موضوع در گوگل، اولین یا دومین لینک سایتی که در نتیجه جستجو به شما نشان داده می شود، مربوط به سایت ویکی پدیا است. تا به امروز، ویکی پدیا 16 میلیون مقاله منتشر کرده است که 3.3 میلیون آن به زبان انگلیسی است و در حال حاضر، این سایت یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین سایت های مرجع موجود در اینترنت به شمار می رود. شبکه بزرگی از ویراستاران ویکی پدیا، تمام مقالات ارسال شده را بررسی می کند و برای تصمیم گیری در خصوص انتشار یا عدم انتشار محتوا تولید شده در ویکی پدیا از یک سیستم تأیید گروهی استفاده می شود.

از آنجایی که سیستم سایت ویکی پدیا به گونه ای است که هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد و از طرفی در این سایت، دارای حساب کاربری باشد، می تواند مطالب آن را ویرایش کند، بنابراین در نظر داشته باشید که پس از انتشار یک مقاله در این سایت، دیگر صاحب آن نیستید و دیگران هم می توانند مقاله شما را به روزآوری کنند یا تغییراتی در آن به وجود بیاورند. در ادامه این نوشته به شما می گوییم که چگونه یک مقاله را در سایت ویکی پدیا منتشر کنید که پاک نشود.

انتشار مقاله در سایت ویکی پدیا چگونه می باشد؟

انتشار مقاله در سایت ویکی پدیا
انتشار مقاله در سایت ویکی پدیا

اگرچه نوشتن مقاله در ویکی پدیا کار ساده ای به نظر می رسد ولی برای پیشگیری از پاک شدن مطالب خود باید چند اصل را بدانید و رعایت کنید. پیش از اینکه شروع به نوشتن مقاله کنید، به این موضوع دقت داشته باشید که مقاله شما صرفاً باید جهت اطلاع رسانی باشد و هیچ گونه دیدگاه دیگری از جمله سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و… را منتقل نکند. هم چنین محتوایی را که برای سایت ویکی پدیا ارسال می کنید باید کاملاً بی طرفانه، موثق و قابل توجه باشد و قوانین کپی رایت را نقض نکند.

ویکی پدیا یک مرجع کاربردی است و محتوایی که توسط کاربران به این سایت ارسال می شود، با دقت بررسی می شود؛ بنابراین اگر نتوانید مقاله ای بنویسید که از پروتکل های ویکی پدیا پیروی کند، احتمالاً محتوای شما حذف می شود. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که هر برند، سرویس خدماتی یا محصول، نمی تواند محتوایی که از نظر استانداردهای ویکی پدیا قابل قبول باشد، منتشر کند چراکه همان طورکه گفتیم، مطالبی که دارای رویکرد تبلیغی باشند، امکان انتشار مقالات را نخواهد داشت.


تعرفه تولید محتوا

روش انتشار مقاله در ویکی پدیا بدون حذف شدن !

برای انتشار مقاله در ویکی پدیا به شیوه زیر عمل کنید:

  1. در سایت ویکی پدیا حساب کاربری بسازید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بهتر است حساب کاربری شما قدمت داشته باشد و ویکی پدیا شما را به عنوان یک کاربر فعال بشناسد.
  2. عنوان مقاله ای را که می خواهید منتشر کنید، جستجو کنید تا مقاله مشابهی در ویکی پدیا موجود نباشد. هم چنین می توانید با ترجمه یکی از صفحات انگلیسی ویکی پدیا که میزان جستجوی بالایی ندارند، شروع کنید.
  3. فقط در مواردی که مقاله شما تحت عنوان دیگری برچسب گذاری شده باشد، از عبارات جستجوی جایگزین استفاده کنید.
  4. پیش از شروع به نوشتن، موضوعی را که می خواهید انتشار دهید از هر نظر ارزیابی کنید.
  5. بهتر است مقاله شما حداقل دارای 1500 کلمه و حداکثر 4000 کلمه باشد.
  6. ابتدا مقاله خود را در صفحه تمرین یا Sandbox ویکی پدیا وارد کنید.

تولید محتوا در wikipedia

نگارش اولین مقاله برای سایت ویکی پدیا نیاز به کمی برنامه ریزی دارد و باید در نگارش آن، یکسری اصول را رعایت کنید:

اول از همه اینکه حتماً از منابع معتبری استفاده کنید تا بتوانید برای اثبات صحت محتوای نوشته شده به آن ها استناد کنید.

توجه داشته باشید که بهتر است هنگام نوشتن مقاله خود، سایر مقالات ویکی پدیا را به آن لینک کنید چراکه با این کار نه تنها به افزایش اعتبار مقاله خود کمک می کنید بلکه برای سایر مطالب مرجع در ویکی پدیا نیز تبلیغ می شود.

در هنگام نوشتن مقاله خود، برای استفاده از امکاناتی نظیر حروف بزرگ یا بولد، ایتالیک کردن کلمات و بالت گذاری باید حتماً از کدهای ویکی استایل (Wiki-style) استفاده کنید.

همان طورکه گفتیم صفحات ویکی پدیا بروشورهای تبلیغاتی نیستند بنابراین به هیچ عنوان از آن ها برای تبلیغ کسب و کار خود یا بک لینک دادن به سایت های خود استفاده نکنید. تمامی ورودی های ویکی پدیا برای انتشار اطلاعات است و تحت هیچ شرایطی یک ابزار بازاریابی نیست.


شرکت طراحی وب سایت

نکات مهم

اگر محتوایی را در ویکی پدیا منتشر کرده اید، به هر دلیلی حذف شود و شما آن را ویرایش کنید و مجدداً در ویکی پدیا قرار دهید، ممکن است برای همیشه حساب کاربری شما مسدود شود و در لیست سیاه ویکی پدیا قرار بگیرید.

بهتر است به جای تکرار یک اشتباه، بار دیگر دستورالعمل ها را مرور کنید تا متوجه شوید چه محتوایی برای انتشار در ویکی پدیا قابل قبول است و سپس مطابق دستورالعمل ها یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنید.

سخن آخر

کمتر کسی هنگام جستجوی یک موضوع با سایت ویکی پدیا برخورد نکرده است. این سایت مرجع با انتشار بیش از 16 میلیون مقاله به زبان های مختلف طرفداران بسیاری دارد. یکی از مزایای ویکی پدیا این است که کاربران علاوه بر استفاده از مقالات این سایت، خود نیز می توانند در تولید محتوا برای آن مشارکت کنند.

قرار دادن محتوا در ویکی پدیا شرایطی دارد از جمله اینکه حتماً باید در این سایت حساب کاربری داشته باشید و ویکی پدیا شما را کاربری معتبر و فعال ارزیابی کند. سپس اطمینان حاصل کنید که موضوع محتوای شما در این سایت تکراری نباشد؛ ترجمه یکی از صفحات موجود در ویکی پدیا که به زبانی غیرفارسی است، برای شروع مناسب به نظر می رسد.

برای اینکه محتوای شما از ویکی پدیا پاک نشود باید استانداردهای این سایت را رعایت کنید، از جمله اینکه محتوای شما کاملاً بی طرف باشد و به هیچ عنوان دیدگاه تبلیغی نداشته باشد. اگر محتوایی را که در این سایت قرار دادید، پاک شد به هیچ وجه برای انتشار مجدد آن تلاش نکنید زیرا امکان دارد حساب کاربری شما مسدود شود و در لیست سیاه ویکی پدیا قرار بگیرید.


هزینه خدمات سئو

5/5 - (3 امتیاز)

گفتگو کنید

1 نظر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط