در حال حاضر با تغییراتی که در الگوریتم های گوگل انجام شده، نقش محتوا برای سئو سایت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است؛ از این رو باید برای تولید محتوا استراتژی های مختلفی به کاربرد برد. محتوای تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه ای یکی از این بهترین و مهم ترین استراتژی های تولید محتوا است؛ که اگر به درستی اجرا شود می تواند روی ترافیک سایت تاثیر بسزایی داشته باشد.
با این مقاله همراه باشید تا بیشتر با مدل خوشه ای محتوا، مزایای آن و اهمیت آن در سئو و نحوه پیاده سازی تاپیک کلاستر آشنا شوید.
محتوا تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای محتوا چیست؟
به طور کلی گروه هایی از محتوای مرتبط که یک حوزه موضوعی گسترده را پوشش می دهند، محتوای تاپیک کلاستر (topic cluster content) گفته می شود. این خوشه های محتوا می توانند برای همه صفحات یک گروه پشتیبانی متنی و ساختار لینک سازی داخلی قوی ایجاد کنند. اساس مدل محتوای خوشه ای یک چارچوب توپی و گفتاری است و هر خوشه شامل سه عنصر اساسی زیر می باشد:
- یک صفحه پیلار یا ستون (صفحه هدف یا اصلی)
- چندین صفحه خوشه ای یا کلاستر پیج (مرتبط با صفحه اصلی)
- لینک های داخلی با استراتژی خاص
در یک تعریف قابل فهم می توان محتوای تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه ای را این گونه بیان کرد:” مجموعه ای از کلمات کلیدی تمام صفحات یک سایت که برای یک کلمه کلیدی اصلی در صفحه اصلی سایت ( لندینگ پیج با کلمه کلیدی خاص) به کار گرفته می شوند. این کلمات کلیدی به هم مرتبط اند و در یک حوزه قرار می گیرند و هدف آن ها قدرت بخشیدن به صفحات سایت است.”
پیلار پیج چیست؟ آشنایی با pillar page – کلاستر پیج
ریشه یک محتوای خوشه ای، پیلار پیج است؛ که به عنوان ستون یک تاپیک کلاستر نیز شناخته می شود. یک محتوای تاپیک کلاستر به شکل خوشه ای بوده که در وسط آن هسته یا پیلار وجود دارد که به اسم پیلار پیج یا ستون اصلی بیان می شود.
برای ساخت تاپیک کلاستر با موضوع آموزش سئو باید صفحه آموزش سئو را به عنوان پیلار پیج در نظر بگیریم و صفحات دیگر که در برگیرنده موضوعاتی چون آموزش سئو داخلی، آموزش سئو تکنیکال، آموزش سئو فروشگاهی است بایستی به عنوان کلاسترهای آن لحاظ شوند.
در گذشته به محتوایی که می توانست تمام نیاز کاربران را برآورده کند محتوای آسمان خراش گفته می شد؛ برای مثال تولید محتوایی بالای 5000 کلمه برای کلمه کلیدی آموزش سئو می توانست پاسخ تمام سوالات کاربران را در این زمینه بدهد.
در حال حاضر تولید محتوا به صورت تاپیک کلاستر بسیار گسترش یافته است و تولید محتوای آسمانخراش کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در محتوای تاپیک کلاستر تقریبا به همه سوالات مورد جستجوی کاربر پاسخ داده می شود؛ اما در این گونه تولید محتوا خبری از متن های طولانی نیست.
با استفاده از محتوای خوشه ای می توان در قالب مقالاتی جداگانه و مفید نیازهای کاربر را در مورد موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی بر آورده کرد و به سوالات آن ها پاسخ داد. برای مثال در محتوای آموزش سئو به جای نوشتن 1000 کلمه در مورد سئو داخلی می توان در رابطه با آموزش سئو داخلی یک مقاله مختصر و مفید با همین موضوع بنویسیم و لینک دهی کنیم.
آشنایی با cluster page – محتوای آسمانخراش یا تاپیک کلاستر؟
محتوای آسمان خراش یا تاپیک کلاستر شامل دو بخش محتوای پیلار و محتوای کلاستر است که چندین مقاله یا صفحه را در بر می گیرد؛ در نتیجه باید دقت کرد که این قسمت از محتوای تاپیک کلاستر با نوع محتوای تاپیک کلاستر اشتباه در نظر گرفته نشود.
صفحات cluster page ،مقالات مختصر یا مقاله های مکمل پیلار پیج هستند که در رابطه با کلمه کلیدی اصلی یا صفحه اصلی نوشته می شوند. به عبارت دیگر پیج کلاسترها را می توان جزئیات مقالات و صفحه اصلی سایت دانست که در رابطه با موضوع مقاله اصلی به سوالات کاربران پاسخ می دهند. نحوه لینک سازی محتوای تاپیک کلاستر به این صورت است که می توان از محتوای پیلار به محتوای کلاستر و برعکس لینک دهی کرد؛ به عبارت دیگر این محتوا شامل لینک سازی دو طرفه است.
مهمترین ویژگی های پیلار پیج و کلاستر پیج
محتوای تاپیک کلاستر از اجزایی چون پیلار پیج، محتوای پیلار، کلاستر پیج، محتوای کلاستر و لینک سازی داخلی تشکیل می شود که هر یک از آن ها شامل ویژگی هایی به شرح زیر هستند:
1. انتخاب درست پیلار پیج
یکی از حساس ترین کارهای تولید محتوای خوشه ای، انتخاب صفحات پیلار است؛ زیرا باید کلمات و عبارتی برای این صفحات در نظر گرفته شود که بتوانند همه مسائل مربوط به آن موضوع را در خود جای دهد و قابلیت گسترش نیز باشند. دقت کنید که برای هر کلمه کلیدی نمی توان تاپیک کلاستر تهیه کرد؛ بنابراین برای انتخاب صفحات پیلار باید ببینیم که برای کلمه کلیدی اصلی مدنظر محتوای خوشه ای مناسب است یا خیر.
2. انتخاب کلمات کلیدی پیلار
همانطور که برای نوشتن یک محتوا بر اساس اصول سئو باید کلمه کلیدی با حساسیت و دقت بالایی انتخاب شود، برای ایجاد یک محتوای تاپیک کلاستر نیز باید همین موضوع مدنظر قرار گیرد. برای انتخاب کلمه کلیدی پیلارپیج باید مناسب ترین و پر جستجو ترین کلمه کلیدی را پیدا کرد.
3. انتخاب کلمات کلیدی کلاستر پیج ها
کلمات کلیدی انتخابی برای کلاستر پیج ها باید بخشی از کانسپت کلمه کلیدی پیلار پج را در خود جای دهند. البته نباید مشابه و هم کانسپت باشند و نمی توان محتوایی که در پیلار پیج استفاده شده را در محتوای کلاستر قرار داد؛ زیرا در این صورت محتواها یکسان خواهند شد و کنیبالیزیشن اتفاق می افتد.
4. لینک سازی داخلی در تاپیک کلاستر
رعایت اصول لینک سازی در تاپیک کلاستر بسیار مهم است و روی سئو سایت تاثیر زیادی دارد؛ برای این کار باید در ابتدا حتما از پیلار به کلاستر لینک سازی شده و سپس از کلاستر به پیلار لینک دهی شود و در صورت نیاز از کلاستر به کلاستر دیگر نیز لینک سازی انجام شود.
اگر لینک ها اسپم، تبلیغاتی و فریبنده نباشند می توان بدو ن هیچ مشکلی از هر جایی لینک سازی داخلی را انجام داد.
نحوه لینک سازی داخلی در تاپیک کلاستر topic cluster content
یکی از موارد مهم در تولید اصولی محتوای خوشه ای، نحوه لینک سازی داخلی در این نوع محتوا است. برای این کار باید از صفحه ستون یا همان (pillar page) به تمان صفحات خوشه یا (cluster content) لینک داده شود؛ همچنین برای بالا رفتن ارزش صفحه بایستی از تمام صفحات کلاستر کانتنت به صفحه پیلار لینک سازی انجام گیرد.
توجه کنید که محدودیتی در لینک دهی داخلی نیست و می توان بین صفحات کلاستر کانتنت لینک دهی کرد و بین دو پیلار لینک دهی رفت و برگشتی انجام داد.
تعداد کلمات پیلار پیج ها چند تا باشد؟
در مورد اینکه تعداد کلمات پیلار پیج چقدر باشد عدد ثابت و مشخصی را نمی توان بیان کرد؛ البته تعداد کلمات با توجه به موضوع و کلمه کلیدی متفاوت است. برای نوشتن محتوای پیلار باید در ابتدا رقبا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و محتواهای آن ها را بررسی نمایید. اسکیمینگ فراگ یکی از بهترین ابزارهای بررسی سئو محتوای پیلار کلاستر است؛ که با استفاده از آن می توانید سایت های رقبا را پیدا کرده و با تحلیل آن ها ایده های جدیدی را بیابید.
مزایای محتوای خوشه ای در چیست؟
برای یک وبسایت تولید محتوای تاپیک کلاستر می تواند مزایای زیادی داشته باشد. تولید محتوای خوشه ای به عنوان یک استراتژی محتوای وب می تواند در جذب ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو نقش زیادی داشته باشد.
به طوری می توان محتوای تاپیک کلاستر را عامل موفقیت بسیاری از سایت های معروف دانست. در ادامه به برخی دیگر از مزیت های محتوای خوشه ای می پردازیم.
- مدیریت محتوا : مدیریت و توزیع درست محتوا یکی از مزیت های مهم محتوای تاپیک کلاستر است؛ زیرا با این استراتژی می توان کمیت و کیفیت کار تولید محتوا را کنترل کرد.
- کاهش نرخ پرش کاربران سایت : در محتوای خوشه ای می توان با استفاده از لینک سازی داخلی تا حد زیادی نرخ پرش کاربران را کاهش داد؛ زیرا محتوای تاپیک کلاستر شامل مقالات و محتواهای مرتبط است که ممکن است کابران هدف به آن ها علاقه داشته باشند.
- افزایش بازدید سایت : در تولید محتوای تاپیک کلاستر در رابطه با یک موضوع خاص، تنوع محتوایی خوبی بوجود می آید؛ که باعث افزایش بازدید در کلمات کلیدی مختلفی می شود. با استفاده از محتوای خوشه ای، در کنار افزایش بازدید سایت، کاهش هزینه تبلیغات نیز به چشم می خورد که برای سایت بسیار مفید است.
- ایجاد رابطه دوستانه با مخاطبان : با استفاده از محتوای تاپیک کلاستر می توان بین وبسایت و کاربران هدف یک رابطه دوستانه ایجاد کرد. مخاطبان می توانند حول کلمه کلیدی خاصی در سایت شما به جستجو بپردازند و نیازهای خود را در مورد آن کلمه کلیدی بر طرف کنند؛ در نتیجه سایت به عنوان یک منبع معتبر در ذهن آن ها می ماند.
چند نمونه مثال محتوای تاپیک کلاستر
در این بخش از مقاله به بررسی دو نمونه محتوای خوشه ای که شامل انتخاب کلمه کلیدی پیلار، کلمات کلیدی کلاستر و نحوه لینک سازی داخلی برای آن است، می پردازیم. به عنوان مثال برای ساخت محتوای تاپیک کلاستر در مورد عمل بینی باید کلمه کلیدی محتوای پیلار را انتخاب کنیم؛ که در اینجا کلمه “عمل بینی” است.
در مرحله بعد کلمات کلیدی کلاستر و عبارت هایی حول کلمه کلیدی محتوای پیلار باید انتخاب شود. می توانید حول کلمه کلیدی “عمل بینی” هر نوع محتوایی را برای ساخت محتوای کلاستر استفاده کنید. در مرحله بعد باید برای محتوا لینک سازی انجام شود؛ که برای این کار می توان از پیلار به کلاستر یا برعکس و بین کلاسترها لینک سازی کرد.
نمونه محتوای خوشه ای یک
برای صفحه عمل بینی باید محتوای کلاستر شامل کلماتی مانند عبارات زیر استفاده شود.
- عمل بینی (کلمه کلیدی صفحه پیلار)
- عمل بینی فانتزی
- عمل بینی عروسکی
- خطرات عمل بینی
- هزینه عمل بینی
- بهترین متخصصان عمل بینی
- عمل بینی طبیعی
- عمل بینی گوشتی
- انواع عمل بینی
نمونه محتوا خوشه ای دو
در ادامه نمونه ای دیگری از محتوای تاپیک کلاستر در رابطه با کلمه کلیدی تولید محتوا ارائه می شود.
- تولید محتوا (کلمه کلیدی پیلار پیج)
- کسب در آمد از تولید محتوا
- تولید محتوای متنی
- تولید محتوای ویدیویی
- تولید محتوای تصویری
- آموزش تولید محتوا
- سئو محتوا
- تولید محتوای اینستاگرم
- سفارش تولید محتوای سایت
نحوه اجرای محتوای تاپیک کلاستر
برای اجرا و پیاده سازی یک محتوای خوشه ای به منظور تولید محتوا سایت باید گام هایی را به صورت پشت سرهم و دقیق برداشت تا به نتیجه دلخواه در تولید محتوای خوشه ای رسید.
- انتخاب کلمه کلیدی پیلار پیج: یک کلمه کلیدی پر رقابت که در برگیرنده موضوعات زیادی باشد را پیدا کنید.
- انتخاب کلمات کلیدی کلاستر پیج ها: این کلمات کلیدی باید با محتوای پیلارپیج مرتبط بوده و تعداد آن مناسب باشد.
- تولید محتوای پیلار پیج : برای پیلار پیج باید یک محتوای اصولی و کاربر پسند با رعایت اصول سئو نوشته شود.
- تولید محتوای کلاستر پیج ها: در این مرحله باید برای هر کلمه کلیدی کلاستر پیج یک محتوای اصولی و سئو شده بنویسید.
- لینک سازی با عین انکر بین کلاستر پیج ها و پیلار پیج ها به صورت دو طرفه: در آخرین مرحله از تولید محتوای تاپیک کلاستر باید بین کلاسترپیج ها لینک سازی صورت گیرد و در صورت لزوم لینک سازی خارجی برای پیلارپیج نیز انجام شود.
در تولید محتوای خوشه ای مهم ترین بخش، کلمه کلیدی پیلارپیج است که باید با دقت زیادی انتخاب شود. این محتوا برای اینکه موثر باشد باید به شکل اصولی و طبق اصول سئو تولید شود.
جمع بندی
در سال های اخیر محتوای تاپیک کلاستر ، بهترین استراتژی های تولید محتوا برای سایت مختلف شناخته شده است. براساس این ترند محتوایی اگر بخواهید در یک کلمه کلیدی خاص در موتورهای جستجو رتبه بگیرید باید برای این کلمه کلیدی یک محتوای تاپیک کلاستر تهیه کنید.
در این مقاله به طور مفصل در مورد پیلار پیج، کلاستر پیج، ویژگی های آن ها و مزایای محتوای تاپیک کلاستر صحبت کردیم؛ همچنین به نحوه اجرای محتوای تاپیک کلاستر و نمونه هایی از آن پرداختیم.