آخرین مقالات

آموزش انتخاب موضوع برای تولید محتوا سایت و پیج [بهترین و پرطرفدارترین ها]

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. آموزش انتخاب موضوع برای...

خیلی اوقات برایمان سوال است گوگل چگونه به راحتی منظور ما را از سرچ یک کلمه می فهمد و دقیقا محتوا مد نظر ما را نشانمان نمی دهد. باید بدانید مسئله استخراج کلمه کلیدی و موضوع برای تولید محتوا، برای بالاکشیدن سایت و حتی پیج اینستاگرام چیزی حیاتی است. البته برای این کار احتیاجی نیست نگران باشید زیرا ابزار زیادی برای کمک به شما در پیدا کردن بهترین موضوع محتوا، وجود دارد. البته ایده یابی و چگونگی پرورش عنوان محتوا و تبدیل آن به یک محتوای قوی و کاربردی نیز مسئله مهم دیگریست که به آن خواهیم پرداخت.

معرفی ابزار و راه کار کاربردی در انتخاب موضوع برای تولید محتوا

همانطور که می دانید ابزار زیادی برای کمک به تولید کننده محتوا وجود دارد. همچنین گاهی نیز یک ترفند کاربردی می تواند به عنوان ابزار عمل کند و کمک کننده باشد. در این قسمت به معرفی آن ها می پردازیم.

۱. FAQ fox

اگر با قسمت سوالات متداول گوگل زمانی که موضوعی را سرچ می کنید، مواجه شده باشید می دانید این قسمت می تواند نقش مهمی در شناخت ذهن مخاطب داشته باشد. این سوالات تنها به صورت کلی مطرح نشده و با سرچ کردن نام هر سایتی می توانید سوالات موجود در آن سایت را نیز برسی کنید.

اگر شما یکی از کسانی باشید که به این سوال ها پاسخ می دهد و همچنین ساختاری به نام FAQ را در قسمت متادیتای سایت خود فعال کنید، گوگل مخاطبان زیادی را روانه سایت شما خواهد کرد.

ابراز FAQ Fox
ابراز FAQ Fox

ابراز FAQ Fox مجموعه ای مرتب و دسته بندی شده از این سوالات را در اختیار شما می گذارد تا علاوه بر گوگل شما بتوانید این سوالات را به طور جامع داشته باشید و مطابق آن تولید محتوا انجام دهید.

لحن کاربران طرز و تفکر مخاطب به راحتی در این سوالات مشهود است. اما نکته ای که دارای اهمیت است، نبود پاسخ مناسب برای این سوالات است. شما اگر جز اولین کسانی باشید که دقیقا محتوایی بر اساس پاسخ به این سوالات تولید کنید و موضوع برای تولید محتوا را به خوبی انتخاب کنید، قطعا توجه کاربر را به خود جلب می کنید.

۲. Quora

Quora
Quora

این نام یک ابزار انتخاب موضوع برای تولید محتوا نیست بلکه بستری است برای گفتگوی آزاد که روزانه سوالات زیادی در مورد موضوعات مختلف در آن مطرح می شود. با استفاده از این سوالات و شناخت ذهن مخاطب می توانید نه تنها موضوع بلکه با خواندن پاسخ های موجود، بدنه محتوا خود را نیز تولید کنید.

تمامی سوالات در هنگام سرچ موضوع مدنظر شما بر اساس اولویت و تاریخ به شما نشان داده می شوند. وب سایت نی نی سایت نزدیک ترین  وبسایت داخلی به این دست سایت های سوال و پاسخ است.

می توانید علاوه بر سایت، برای تولید محتوای پیج اینستاگرامی خود نیز از این ایده ها کمک بگیرید. مثلا با مطرح کردن سوالات در کوئسشن باکس استوری و مطرح کردن پاسخی مناسب برای آن فالور و بازدید بیشتری برای سایت خود داشته باشید.

۳. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner
Google Keyword Planner

این ابزار نیز در یافتن موضوع برای تولید محتوا بسیار کاربردی است. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک اکانت در گوگل ادز بسازید. حال در قسمت Google Adwords هرگونه اطلاعات مورد نیز در رابطه با کسب و کار خود را وارد کرده تا حسابتان کامل شود. حال با کلیک بر تصویر آچار در بالا سمت راست گذینه Keyword Planner را انتخاب کنید.

حال در این قسمت کلمه مدنظر خود را که در رابطه با کسب و کارتان است سرچ کنید.

نحوه سرچ در Google Keyword Planner
نحوه سرچ در Google Keyword Planner

در مرحله بعد پرکاربرد ترین کلمات مربوط به کلمه سرچ شده نمایش داده می شود و به ترتیب میانگین جستجو در ماه، میزان رقابت، پیشنهاد دامنه کم و زیاد نمایش داده می شود.

همچنین برای مشاهده میزان سرچ کلمه شما در یک سال گذشته می توانید معیار تاریخچه را مشاهده نمایید. البته توجه داشته باشید این برنامه قرار نیست به شما موضوع خاصی معرفی کند بلکه خود شما با برسی پتانسیل کلمات مدنظرتان، می توانید بهترین کلمه را در جهت انتخاب موضوع برای تولید محتوا انتخاب کنید.

نکات منفی

ایرادی که به این ابزار وارد می شود کمتر بودن میزان پیشنهادات نسبت به دیگر سایت ها است. همچنین گاها این ابزار نرخ دقیقی به شما ارائه نمی دهد. مثل تصویر زیر البته با این حال ابزاری مهم در انتخاب موضوع برای تولید محتوا محسوب می شود..

البته راه حلی برای حل مشکل دوم وجود دارد و شما می توانید کلمه خود را در Ahrefs Keywords Explorer سرچ کرده و نتیجه دقیق تری بگیرید.

۴. Kwfinder

kwfinder
kwfinder

اگرچه این ابزار کاملا رایگان نیست اما می توان هر ۲۴ ساعت ۲ کلمه را در آن به طور رایگان جست و جو کرد. ابتدا وارد سایت kwfinder می شوید و یک اکانت می سازید. سپس صفحه زیر برای شما نمایش داده می شود.

بخش A: قسمتی برای جستجو کلمه مد نظر

  1. در این قسمت کلمه را بنویسید.
  2. در قسمت مکان های مورد نظر برای جستجو به علت نبود اسم ایران در لیست کشور ها گذینه Anywhere را انتخاب کنید.
  3. در این بخش زبان خود را وارد کنید.
  4. در صورت تکمیل دیگر قسمت ها دکمه جستجو را بزنید تا موضوع برای تولید محتوا شما پیدا شود.

بخش B: قسمتی برای جستجو کلمه مد نظر از دامنه سایت

  1. در این قسمت آدرس URL  مربوط به سایت دلخواهتان را وارد کنید.
  2. در این قسمت نیز گذینه ای که برای بخش  A  گفته شد را انتخاب کنید.
  3. گزینه جستجو را بزنید.

نحوه فیلتر کردن نتایج

نحوه فیلتر کردن نتایج
نحوه فیلتر کردن نتایج
  1. کلید فیلتر را روی حالت روشن قرار دهید.
  2. میزان جستجو در طول ماه را مشخص کنید به این قسمت حجم جستجو نیز می گویند.
  3. میزان هزینه با هر کلیک را می توانید در این بخش مشخص کنید.
  4. میزان پرداخت هر کلیک را در این قسمت تعیین کنید.
  5. مقدار دشوار بودن کلمات را در این قسمت مشخص کنید.
  6. اگر کلمه ای مد نظرتان است که می خواهید در جستجوی شما باشد در این قسمت اضافه کنید.
  7. کلماتی را که نمی خواهید در جستجوی شما باشند در این قسمت وارد کنید.
  8. تعداد کلماتی را که به عنوان نتیجه می خواهید دریافت کنید در این قسمت بنویسید.
  9. نحوه نمایش کلمات را انتخاب کنید.
  10. برای بازنشانی تمام تنظیمات از اول می توانید از این دکمه استفاده کنید.
  11. فیلتر ها را اعمال کنید.

نحوه برسی نتایج

  1. در این بخش کلمات کلیدی به عنوان نتیجه به شما نشان داده می شود.
  2. این بخش مخصوص نشان دادن روند سالانه جستجو ها است که در توضیحات گوگل ترندز به طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
  3. این بخش مخصوص نمایش میزان جستجوی ماهیانه است.
  4. میزان هزینه کلیک ها.
  5. میزان پرداخت هزینه کلیک ها.
  6. میزان سختی کلمات.
  7. کلماتی که مشخص کردید در این قسمت با زدن تیک به نتایج اضافه می شوند.
  8. این قسمت بیشتر برای مارکتینگ کاربرد دارد و اطلاعات کلی ای از کلمه مورد نظر را نشان می دهد البته به هر حال در انتخاب موضوع برای تولید محتوا کاربردیست.
  9. اگر می خواهید کلمه ای دیگر به لیست اضافه کنید از این قسمت آن را وارد می کنید.
  10. در نهایت می توانید از کل نتایج یک خروجی با فرمتی قابل باز شدن در اکسل بگیرید.

با استفاده از نتایج به دست آمده و آنالیز آن اکنون می توانید برای تولید محتوا سایت و پیج خود اقدام کنید.

۵. keyword tool

keyword tool
keyword tool

این ابزار خود با استفاده از قدرت تکمیل خودکار سرچ گوگل تعداد زیادی کلمه کلیدی تولید می کند.

ابتدا مرورگر و برنامه مدنظر خود را انتخاب کنید. حال کلمه مد نظر خود را سرچ کنید.

  • Total search volume (تعداد کل سرچ مربوط به آن کلمه)
  • Average trend (ترند بودن آن کلمه)
  • Average cpc (میانگین هزینه به ازای هر کلمه)
  • Average competition (وضعیت رقابتی)

۶. گوگل ترندز

از جمله ابزار کاربردی گوگل در انتخاب موضوع برای تولید محتوا گوگل ترندز است. این ابزار با استفاده از میزان محبوبیت و جستجو یک کلمه به راحتی می تواند به شما صد ها پیشنهاد برای تولید محتوا بدهد. شما می توانید با برسی نتایج گوگل ترندز بفهمید هر کلمه چه میزان سرچی داشته و آیا این روند صعودی بوده یا نزولی است. همچنین می توانید کلمات را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین کلمه را انتخاب کنید.

با ورود به وب سایت گوگل ترندز کار را شروع کنید. موقعیت مکانی را روی ایران قرار دهید تا نتایج درستی را دریافت کنید.

حال محدوده زمانی مورد نظر خود را برای برسی نتایج وارد کنید.

پس از مشخص کردن محدوده زمانی به تب سوم میرسید. بهتر است این تب را بر روی گذینه All Categories  قرار دهید زیرا تشخیص کتگوری های مختلف به زمان فارسی برای این ابزار سخت است.

در ادامه همانطور که در نمودار تصویر مشاهده می کنید نتایج بین ۰ تا ۱۰۰ تعیین می شوند. یعنی میزان ترند بودن یک کلمه از ۰ که به معنی هیچ است تا ۱۰۰ که بیشترین میزان جستجو است مشخص می شود. زمانی که ترند بودن یک کلمه را برسی کنید می دانید ایا کلمه مد نظر پتانسیل موضوع برای تولید محتوا بودن را دارد یا خیر.

حال میزان تغییرات در سرچ کلمه مورد نظر در طی زمان انتخاب شده توسط شما نمایش داده می شود.

ان ابزار از ابزار مهم در تولید محتوای اینستاگرامی محسوب می شود چراکه کل برنامه اینستاگرام بر اساس ترند ها و تاپیک های داغ بنا شده است. مثلا می توانید به صورت هفتگی در یک پست به تولید محتوا در رابطه به کلمه تحقیق شده بپردازید تا به راحتی پست شما در اکسپلور نمایش داده شود. همچنین در انتخاب موضوع برای تولید محتوا سایت نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

۷. انتخاب موضوع با استفاده از ابزار ChatGPT

یکی دیگر از ابزارهایی که می توانید به راحتی از آن استفاده کرده ابزار هوش مصنوعی ChatGPT است که می توانید با ارسال درخواستی به این ابزار؛ از آن درخواست تیترهای جذاب و کاربردی داشته باشید.

انتخاب موضوع با استفاده از ابزار ChatGPT
انتخاب موضوع با استفاده از ابزار ChatGPT

ایده های کلی تولید محتوا

به طور کلی تولید محتوا حول محور چند سوال و کلمه می چرخد.

  • کلمات پرسشی ( چرا، چگونه، چه زمانی، چه کسی، کجا)

این کلمات خود در برگیرنده نیمی از مسائل مورد سرچ است. با ایتفاده از این واژه می توانید بازخورد بسیار خوبی بگیرید. البته به شرط آن که پاسخ واقعی و کاملی برای آن در نظر داشته باشید.

  • آموزش

پس از پاسخ سوالات، مبحث آموزش بیشترین طرفدار را دارد. فرقی نمی کند سایت فروشگاهی داشته باشید یا یک مجله خبری در اینستاگرام می توانید روی مبحث آ«وزش تمرکز کنید تا جدای از مخاطبان خود افرادی که به دنبال آموزش رایگان هستند نیز جذب کنید.

  • لیست موارد

گاهی مخاطب به دنبال کوتاه ترین پاسخ برای سوال خود است. در این موقعیت شما با آماده کردن لیستی هلاصه نکات مورد نیاز را در اختیارش قرار می دهید. البته خوب است این کار را در ابتدای مقاله انجام دهید و در ادامه توضیحاتی نیز راجب هر مورد ارائه کنید زیرا مقالات زیر ۱۰۰۰ کلمه سئوی خوبی ندارند.

  • راهنما

مقالات راهنما گونه باید به صورت قدم به قدم مخاطب را تا رسیدن به مقصد نهایی یعنی هدف سرچ، همراهی کنند. بهتر است در این گونه مقالات از راهنمای تصویری و حتی ویدیویی برای انتقال بهتر مفاهیم به خواننده استفاده حداکثری کنید.

  • مقایسه

مقایسه کردن نیز می تواند یک ایده جالب امتخاب موضوع برای تولید محتوا باشد. مخصوصا زمانی که دو محصول یا موضوع بسیار مشابه با یکدیگر مقایسه شود. همچنین با قرار دادن جدول، مقایسه شما نمود بهتری پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

استفاده از ابزار، تاکتیک ها و ایده یابی ها همگی در انتخاب موضوع برای تولید محتوا ضروری اند. شما نباید فقط یک استراتژیست محتوا باشید تا بتوانید از این راه کار ها استفاده کنید بلکه اگر تنها یک نویسنده محتوا هستید هم به آسانی با آموزش های موجود می توانید به بهترین نحو ممکن محتوای پر بازده را تولید نمایید.

توجه داشته باشید این موارد تنها برای گرفتن ایده اولیه و کلمه کلیدی است و در نپشتن تیتر و نگارش محتوا ایده یابی های بسیار زیادی وجود دارد که در سرفصل های مربوط به آن در همین سایت توضیحات مفصلی داده شده است که پیشنهاد می شود حتما آن ها را نیز مطالعه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط