آخرین مقالات

آموزش تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت برای کسب و کارهای مختلف

  1. Home
  2. /
  3. مقالات کُدُ سئو
  4. /
  5. آموزش تولید محتوای حرفه...

آموزش تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت امروزه در حوزه های مختلف برای تولید محتوا کاربرد فراوان دارد. پاورپوینت یا Microsoft PowerPoint یک برنامه کامپیوتری است که می توان بوسیله آن متن، تصویر و فیلم را روی یک پرده نمایش داد.این برنامه برای همه سیستم عامل های مایکروسافت ویندوز و مک توسعه یافته است.

در مواردی که در کسب و کارهای مختلف نیاز به امر آموزش و پرورش است، استفاده از آموزش تولید محتوا برای تدریس حرفه ای با پاورپوینت جایگاه خاصی پیدا می کند.  از این نرم افزار می توان به منظور آماده کردن برنامه های چند رسانه ای کوچک مثل برنامه های اطلاع رسانی ساده و کاتالوگ های الکترونیکی بهره برد. همچنین یکی دیگر موارد پر استفاده پاورپوینت، طراحی سیستم تصویری برای سیمنارها و جلسات مختلف است که قابلیت نمایش داشته باشد. با استفاده از این برنامه ساده و کاربردی می توان با صرف زمانی اندک و با کار گیری قالب های از پیش ساخته، محتوایی حرفه ای و مفید آماده کرد.

آموزش تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت

  آموزش تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت
آموزش تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت

برای تولید محتوای آموزشی حرفه ای با پاورپوینت باید مراحل مختلفی را به صورت گام به گام انجام داد.

۱- انتخاب موضوع تولید محتوا

در مرحله اول باید موضوعی را که باید در مورد آن محتوا تهیه کنید مشخص نمایید. بعد از تعیین دقیق موضوع باید آن را به زیر عنوان های مختلفی تقسیم کنید تا کار تولید محتوا ساده تر و سریع تر انجام شود. با نوشتن زیر عنوان ها روی کاغذ بیشتر می توانید روی آن ها تمرکز کنید و مطالب منسجم تری را پیرامون آن موضوع بدست آورید.

۲- جمع آوری اطلاعات در مورد محتوای مدنظر

برای جمع آوری اطلاعات پیرامون موضوع باید به منابع مختلفی مثل کتاب ها، نشریات، سایت و بسیاری از منابع مجازی و فیزیکی مراجعه کنید. باید اطلاعاتی را که بدست می آورید به صورت کلیدی یادداشت کنید و از آن ها برای تولید محتوای حرفه ای در رابطه با موضوع خودتان یادبگیرید. که اغلب تولید محتوا آموزشی حتی پرزنت کردن بیزینس می باشند.

۳- دسته بندی کردن اطلاعات محتوا

در این مرحله باید به اطلاعاتی که جمع آوری کرده ایدیک نظم و ترتیب مناسبی بدهید تا بتوانید از درون آن ها محتوای جذابی تولید نمایید. دسته بندی اطلاعات باعث تسلط مدرس بر محتوا شده و می تواند در انتقال مبحث آموزش به مخاطب بسیار مفید باشد.

۴- خلاصه نویسی کردن محتوا

یکی از ابزارهای مفید برای خلاصه کردن محتوا نرم افراز ماین مپ است که می توانید خلاصه تهیه شده با آن را در پاورپوینت نمایش داد. دو مزیت خلاصه نویسی شامل درگیر شدن مدرس و ارائه دهنده با بحث شده و دیگری مطالب برای ارائه با پاورپوینت انسجام بیشتری پیدا می کنند.

۵- نوشتن نکات کلیدی بر روی کاغذ

نوشتن نکات کلیدی بر روی کاغذ
نوشتن نکات کلیدی بر روی کاغذ

در این مرحله باید نکات کلیدی محتوای تولید شده را به صورت لیست بنویسید و آن ها را مروز کرده و یک ارائه خیالی انجام بدهید. تلاش کنید نکات کلیدی را به حافظه بسپارید تا بدون نگاه کردن به پاورپوینت آن ها توضیح دهید. همچنین می توانید برای ساخت نمودارها و جدول ها از نرم افزار اکسل استفاده کنید.

۶- ارائه محتوای تولیدی برای خود

برای فهمیدن ایرادات و مشکلات خود و اینکه روند ارائه را متوجه شوید بهتر است چندین بار محتوای تولیدی را برای خود ارائه دهید. با این کار می توانید مطالبی را اضافه یا حذف کنید و به بهتر  و حرفه ای تر شدن محتوای تولیدی کمک کنید.

۷- درست کردن پاورپوینت با توجه به کلمات کلیدی

با استفاده از دسته بندی ها و خلاصه محتوای مدنظر می توانید پاورپوینت را تهیه و تنظیم کنید. برای تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد. اضافه کردن عکس ها و نمودارهای آماری جذاب و با کیفیت می تواند پاورپوینت و محتوای شما را برای مخاطب جذاب تر نماید و توجه مخاطب را بیشتر جلب نماید.

هدف از تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت چیست؟

هدف از تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت چیست؟
هدف از تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت چیست؟

افراد مختلف از تولید محتوا با پاورپوینت اهداف گوناگونی را دنبال می کنند. گاهی با استفاده از پاورپوینت می توان برای توضیح دروس و یا سمینارها بهره برد، گاهی برای آموزش یک کسب و کار با استفاده از پاورپوینت می توان یک محتوای کاربردی و حرفه ای تولید کرد. ساخت محتوا با پاورپوینت سبب می شود سرعت یادگیری مخاطب بیشتر شود و اینکه باعث می شود ارائه دهنده مطلب با انسجام بیشتری بتواند مطلب را مرور کند و برای مخاطبان توضیح دهد.


قیمت نوشتن مقاله برای سایت

چند نکته اساسی برای تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت

برای تولید محتوای حرفه ای با پاور پوینت باید نکاتی را مدنظر قرار داد تا علاوه بر جذابیت محتوا بتواند روی مخاطب تاثیر بگذارد و روند یادگیری را افزایش دهد. در اینجا چند نکته مهم را که هنگام ساخت تولید محتوای آموزشی به صورت حرفه ای با پاورپوینت باید مورد توجه قرار داد بیان می کنیم.

نکته اول : شناخت مخاطب

قبل از شروع به تولید محتوا باید مخاطب را به درستی بشناسید تا بتوانید محتوایی متناسب با مخاطب تان تهیه کنید. علاوه بر نوع محتوا باید دقت کرد تا ساختار پاورپوینت نیز متناسب با نوع مخاطب طراحی شود. بسته به اینکه نوع مخاطب چه کسی است و موضوع پاورپوینت چیست؛ در ساخت پاورپوینت می توان از نمودار و جدول و یا انیمیشن های جذاب استفاده کرد. برای مثال پاورپوینتی که برای سیمنار و سخنرانی در دانشگاه ساخته می شود با پاورپوینتی که برای آموزش یک کسب و کار و یا برای ارائه کلاسی تهیه می شود بسیار با هم متفاوت هستند.

نکته دوم: توجه به محتوای مطلب

توجه به محتوای مطلب
توجه به محتوای مطلب

ساختار و طراحی پاورپوینت برای محتواهای مختلف مانند علمی، فنی، هنری، مدیریتی متفاوت است. معمولا در پاورپوینت هایی که برای محتواهای علمی تهیه می شود باید نکات اصلی بحث را ارائه داد و نباید زیاد از انیمیشن و تصاویر متعدد استفاده کرد. اما در پاورپوینت مربوط به یک محتوای هنری، استفاده از تصاویر بسیار موثر می باشد.

نکته سوم : عدم استفاده زیاد از افکت های انیمیشنی

یکی از نکات مهم در ساخت تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت استفاده نکردن انیمیشن های متعدد است. استفاده زیاد از انیمیشن در پاورپوینت بخصوص اگر موضوع ان علمی یا فنی باشد می تواند سبب سردرگمی مخاطب شود و محتوای شما را غیر حرفه ای نشان دهد. برای به کار گیری افکت در پاورپوینت بهتر است فقط تیتر و نکات مهم به وسیله افکت های ساده و خاصی نمایش داده شوند تا از یکنواختی مطلب بکاهد.

نکته چهارم: محتوای پاورپوینت به صورت خلاصه

فلسفه استفاده از پاورپوینت  برای یک تولید محتوای حرفه ای، درج مطالب به صورت تیتر و نکات مهم و خلاصه است. وقتی در پاورپوینت مطلب را به صورت خلاصه می آورید سبب می شود مخاطب برای کسب توضیحات در مورد آن موضوع به سخنان شما گوش دهد و کمتر به محتوای پاورپوینت توجه نماید.

استفاده از خلاصه در پاورپوینت سبب می شود فرد ارائه دهنده مطلب را منسجم تر برای مخاطب توضیح دهد. در کنار اینکه مطالب پاورپوینت بصورت خلاصه در معرض مخاطب قرار داده شده اند باید برای کسب اطلاعات بیشتر د رمورد محتوای تولیدی او را  به منابع مختلف ارجاع داد. بنابراین بهتر است فهرست منابع و مأخذ محتوای خود را در دسترس مخاطب قرار دهید.

نکته پنجم: در نظر داشتن زمان ارائه زمان ساخت پاورپوینت

در نظر داشتن زمان ارائه زمان ساخت پاورپوینت
در نظر داشتن زمان ارائه زمان ساخت پاورپوینت

بسته به زمانی که برای ارائه پاورپوینت در اختیار دارید باید تعداد اسلاید مشخصی را طراحی کنید. هر چه تعداد اسلاید با زمان ارائه متناسب تر باشند بهتر می توانید مطلب را به مخاطب انتقال دهید.

نکته ششم: استفاده از نمودار و شکل و تصاویر با کیفیت

احتمالا شما هم شنیده اید که یک تصویر گویاتر از هزار کلمه است؛ زیرا یک تصویر نسبت به یک نوشته زمان بیشتری در ذهن می ماند. استفاده مناسب از نمودار، شکل، تصویر و گراف در زمان ارائه محتوایی با پاورپوینت می تواند مخاطب را جذب کرده و بتواند اطلاعات تکمیلی بیشتری در رابطه با موضوع مورد بحث در اختیار مخاطب قرار دهد.


طراحی سایت شرکتی در تهران

نکته هفتم: استفاده از اسلاید سوالی چالش برانگیز

برای اینکه تولید محتوایی که با پاورپوینت ساخته اید بیشتر حرفه ای جلوه کند و مخاطب را درگیر بحث کند بهتر است یک سوال چالش برانگیز در اسلایدی بعد از اسلاید عنوان قرار دهید. این سوال می تواند به قدری ذهن مخاطب را درگیر کند تا با تمرکز بیشتری برای یافتن پاسخ سوال به سخنرانی شما توجه نماید و مطلب را زودتر فرا بگیرد.

نکته هشتم: تاثیر رنگ بر حافظه

استفاده از رنگ های مناسب برای نوشتن نکات مهم در پاورپوینت یا رنگ های مناسب پس زمینه پاورپوینت می تواند در ذهن مخاطب برای فراگیری مطلب تاثیر زیادی داشته باشد. در تولیدیک محتوای حرفه ای با پاورپوینت باید تاثیر گذاری رنگ ها را مورد توجه قرار داد زیرا رنگ با تاثیر گذاری در حافظه بلند مدت افراد می تواند ماندگاری محتوا در ذهن مخاطب را افزایش دهد.

اشتباهات رایج در تولید محتوای الکترونیک پاورپوینت

تولید محتوای الکترونیک پاورپوینت چگونه نباید باشد؟
تولید محتوای الکترونیک پاورپوینت چگونه نباید باشد؟

نکات مهمی را در مورد نحوه تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت بیان کردیم و گفتیم یک پاور پوینت حرفه ای و تثیرگذار باید شامل ویژگی هایی مثل رنگ مناسب، تصاویر و نمودارهای با کیفیت، خلاصه و مختصر و… باشد. در ادامه دو نکته مهم را که یک پاورپوینت حرفه ای نباید داشته باشد توضیح می دهیم.

نکته اول: عدم وجود کلمات و عبارات زیاد

وقتی با یک پاورپوینت حاوی مطالب زیادی مواجه می شویم ناخودآگاه در ذهن ما یک حس شلوغی و به هم ریختگی ایجاد می شود. این حالت سبب می شود به ادامه بحث علاقه زیادی نشان ندهیم و مطلب برای ما جذابیت خود را از دست بدهد. بنابراین این  گونه تولید محتوا با پاورپوینت به هیچ عنوان یک تولید محتوای حرفه ای به شمار نمی رود.

بهترین کار این است که مطالب را به صورت ساده و مختصر در اسلاید های مجزا قرار دهیم و هر یک از آن ها را برای مخاطب توضیح دهیم.

نکته دوم: عدم بررسی تمام جزئیات

آوردن تمام جزئیات یک مطلب در پاورپوینت از حرفه ای بودن طراحی پاورپوینت می کاهد و همچنین باعث می شود مخاطب از شنیدن توضیحات زیاد خسته شود. بنابراین برای هر تیتری یک توضیح مختصر به مخاطب بدهیم و برای کسب اطلاعات بیشتر منابع و مأخذ مربوط به موضوع بحث را در اختیار او قرار دهیم.

بازاریابی از طریق تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت

بازاریابی از طریق تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت
بازاریابی از طریق تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت

تولید محتوای حرفه ای با پاورپوینت می تواند با اهداف مختلفی انجام شود. یکی از این هدف ها معرفی کسب و کار و محصولات آن به مشتریان می باشد. برای این کار باید به شکل حرفه ای پاورپوینتی را تهیه کنید و بصورت حضوری آن را برای مشتریان هدف خود ارائه دهید.

برگزرای جلسه و سمینار راه حل مناسبی برای معرفی کسب وکار خود به مشتریان می باشد؛ شما می توانید از طریق پاورپوینت تصاویر محصول و شکل کسب و کار خود را به مشتری نشان دهید و خود توضیحات لازم را برای آن ها بیان کنید.  اما برای اینکه بتوانید با پاور پوینت یک محتوای حرفه ای بسازید و از آن طریق بازاریابی محصولات خود را انجام دهید باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید.

۱- شناسایی بازار هدف

از آنجایی که بیشتر مخاطبان بازاریابی با پاورپوینت را قشر جوان و نوجوان تشکیل می دهد؛ باید محدوده سنی افرادی که بیشتر محصول کسب و کار شما را خریداری می کنند را بشناسید. در این صورت می توانید تشخیص دهید که بازاریابی و معرفی کسب وکار محصول بوسیله پاورپوینت برای این رده سنی جذاب و مناسب است یا خیر.

۲- تشخیص نیازهای بازار هدف

به منظور تولید محتوا با پاورپوینت باید بدانید افراد به دنبال چه چیزی هستند و به چه محصولی نیاز دارند. بطور کلی برای شناخت بازار هدف باید از گوگل استفاده کنید تا بتوانید نیاز افراد را کشف کنید و برای رفع آن نیاز تلاش کنید. ممکن است از طریق برنامه تولید محتوا با گوشی هم نیاز بعضی افراد یا کسب کار ها برطرف شود. که یکی از این برنامه ها اینشات میتواند باشد که آموزش تولید محتوا با اینشات می تواند کار شما خیلی راحت تر کند.

۳- بر طرف کردن نیاز های بازار

یکی از منابع مناسب برای برطرفکردن نیازهای داخلی، سایت های خارجی هستند که توانسته اند آن نیاز را رفع کنند. بهتر است از این سایت ها ایده بگیرید و نسخه داخلی آن را طراحی و تولید کنید.


قیمت پکیج سئو

دانلود رایگان نمونه تولید محتوا با پاورپوینت

دانلود نمونه اول

دانلود نمونه دوم

دانلود نمونه سوم

دانلود نمونه چهارم

سخن پایانی

وقتی که نیاز به تولید محتوا با پاورپوینت داریم باید اصول طراحی و نگارش پاورپوینت را دقیق یادداشته باشیم تا بتوانیم محتوایی حرفه ای ایجاد کنیم. مطمئناً تولید محتوایی حرفه ای در جذب مخاطب می تواند

نقش مهمی داشته باشد؛ بخصوص اگر این تولید محتوا به منظور معرفی کسب و کار و بازاریابی محصولات انجام شود.

در این مقاله نکات مهمی را برای تولید محتوا با پاورپوینت به طور خلاصه بیان کردیم . همچنین به صورت گام به گام به آموزش تولید محتوا حرفه ای با پاورپوینت پرداختیم. همچنین گفتیم هر فردی هدف خاصی از تولید محتوا با پاورپوینت دارد و باید بسته به هدف خود نکات خاصی را در طراحی پاورپوینت رعایت کند. مثلا بیان کردیم که تولید محتوا حرفه ای با پاورپوینت برای بازاریابی به پیش نیازهایی احتیاج دارد که باید قبل از اقدام به ساخت پاورپوینت آن ها را برطرف کرد.

5/5 - (3 امتیاز)

گفتگو کنید

3 نظر

  1. سلام وقت بخیر به جز پاورپوینت نرم افزار جدیدی دیگه ای سراغ دارید راحت تر از پاورپوینت باشه

  2. واقعا توو دوران دانشجویی که از پاورپوینت خیلی استفاده کردیم برای کسب و کار من تا حالا استفاده نکردم ممنون که از اطلاعاتتون.

  3. وقت بخیر تولید محتوا با پاورپوینت در گوشی هم امکان پذیره یا گوشی جوابگوی قابلیت های این نرم افزار نیست؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط